Brev
Pres
Jeg føler at mine forældre ligger et stort pres på mig både i til håndboldt og i skolen.
Jeg er ikke lige den bedste til håndboldt men ved ikke hvad jeg skal svare når de spørg mig
ples hjælp mig.
Fra pigen der føler sig presset
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Mange tak for dit gode og vigtige brev!
Når jeg skriver, at brevet er vigtigt, så er det fordi, at vi på BørneTelefonen taler med mange børn og unge som føler sig pressede i deres hverdag.
Det er super vigtigt at mærke efter og sige fra, hvis man føler sig for presset. Og det uanset om presset kommer fra en selv, ens forældre eller begge dele. Mange mærker også presset fra andre unge –  også dem man møder på nettet.
Vi lever i et samfund, hvor det handler meget om at “præstere”. Har du mon hørt om det før? Altså om at klare sig godt på alle områder af livet. Hos dig både i skolen og til håndbold. Virkeligheden er nok bare, at mennesker ikke altid har godt af at føle sig pressede for længe af gangen.
Pres handler nogen gange om, at ens forældre ønsker det bedste for en. Måske ønsker de, at man får gode karakterer, at man bliver god til håndbold, får et godt job og mange andre ting. Men de allerfleste forældre ønsker også, at deres barn trives i hverdagen og har det godt.
Det er vigtigt, at man selv og ens forældre også har fokus på, hvad der gør en glad. Kan du følge mig i det?
Hvilke ting gør, at du trives og er glad i din hverdag? Måske at se dine venner noget mere? Måske at gå til noget, der ikke handler om kunkurrence? Måske at få mere fritid, som du selv bestemmer over? Måske noget helt andet…
Pres kan nogen gange være nødvendigt for, at man opnår bestemte ting. Måske bliver ens forældre fx nødt til at presse en til at spise sund mad engang imellem, selvom man aller helst vil spise pizza hver dag.
Men høje forventninger og pres er ikke godt, hvis man hver dag føler sig stresset over at skulle klare sig godt på alle områder. Det er nemlig helt umuligt på langt sigt at leve op til de forventninger, andre har til en.
Derfor tænker jeg på, om du kan finde modet til at tale med dine forældre om det? Måske du kan fortælle dem om det, du har skrevet til os på BørneTelefonen?
Hvis det er svært at starte samtalen, så kan det være en hjælp at skrive et brev. Jeg kan ihvertfald se i dit brev til os, at du kan sætte ord på, hvordan du har det. Hvis du har lyst, er du velkommen til at bruge BørneTelefonens skabelon her: skriv det. Brevet kan du vise dine forældre. Hvad tænker du om den idé?
Du kan også tale med en anden voksen, du er tryg ved. Det kunne fx være en lærer, en bedsteforælder, en moster eller en helt anden. Det er bare vigtigt, at du får sat ord på, hvordan du har det.
De fleste voksne, vil kunne forstå og genkende det ubehagelige pres, der kan opstå, når man skal være god til alt. Derfor tror jeg også, at du vil kunne finde en eller flere voksne, der vil kunne forstå dig.
Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Vi vil meget gerne lytte og tale mere med dig om, hvordan du kan frigøre dig fra de mange forventninger.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.