Brev
Modtagelse af nøgenbilleder
Hej BørneTelefonen
I dag ved eftermiddags var der en der added mig på snap. Jeg tænkte ikke over det og addet dem tilbage efter ca. 1 time skrev jeg hej. Han spurgte så hvor gammel jeg var og jeg svarede. Et par timer efter sender han en snap og da jeg åbner det er det et billede af en penis.
Jeg blev mega forskrækket og bange jeg skyndte mig at blokerer ham, men jeg kan ikke få billede ud F hovedet og kan ikke sove uden at tænke på det jeg har får ondt i maven og kvalme når jeg tænker på det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg føler at jeg overtænker det. Hvad skal jeg gøre ?
Hilsen pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver. Det lyder til, at du har haft en rigtig ubehagelig oplevelse, og sådan noget skal man aldrig gå alene med. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at hjælpe dig godt videre.
Vi møder desværre rigtig mange børn og unge som oplever, at modtage uønskede nøgenbilleder. Det er vigtig for mig, at du ved, at det ikke er dig, der har gjort noget forkert. Tværtimod lyder det til, at du faktisk har gjort det helt rigtige. Du blokerede ham, så han nu ikke har mulighed for at sende flere uønskede billeder.
Det kan være rigtig voldsomt, at modtage sådan nogle billeder. Og det kan føles ekstra tungt, hvis man går rundt med det alene. Derfor vil jeg råde dig til, at sige det til en voksen, du stoler på. Måske dine forældre, en lærer eller en bedsteforældre? Hvad tænker du om det? Du skriver, at du får ondt i maven når du tænker på det. Derfor tænker jeg også, at det vil føles som en stor lettelse, hvis du vælger at dele det med nogen.
Måske tænker du, at det er lidt svært at få sagt højt? Sådan kan man godt have det. Måske du kan starte med at vise den voksne dit brev og mit svar? Det kan være en god start på en samtale, og så behøver du faktisk slet ikke sige så meget. På den måde kan i også sammen finde ud af, hvad I skal gøre.
Det er nemlig vigtigt, at en voksen er inde over i sådan nogle sager her, fordi det faktisk er ulovligt, det manden har gjort. Det er nemlig ikke lovligt at krænke andre seksuelt, som man gør, hvis man sender billeder til nogen, der ikke har sagt ja til det. Derudover er du kun 13 år, og det betyder også noget.
Hvis du vælger at sige det til en voksen, så kunne næste skridt også være, at i får rapporteret mandens SnapChat-konto til SnapChat. Så kan det nemlig forhåbentlig være, at hans SnapChat-konto bliver slettet, så han ikke længere har mulighed for at sende billeder til dig eller andre. Det kan du læse mere om her.
Du skriver også, at du ikke kan få billedet ud af hovedet. Det kan jeg godt forstå. Det har været en voldsom oplevelse, og efter sådan en, kan det godt være svært at lukke få tankerne og ikke blive påvirket af dem. Derfor har vi lavet en guide, der måske kan hjælpe dig til at få ro på tankerne om aftenen. Du kan læse meget mere om det her. Det kan også være rigtig rart at få pause fra tankerne og blive god til at “skubbe tankerne væk”. Har du lyst til det, kan du prøve det her.
Husk, at du altid er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 1116111, hvis du har brug for det. Her sidder der en masse søde rådgivere, der rigtig gerne vil lytte, rådgive og hjælpe. Rådgiverne er vant til at tale med børn om sådanne emner, så du kan trygt ringe ind til dem.
På vores hjemmeside kan du også læse mere om krænkelser på de sociale medier, hvis du er nysgerrig. Måske kan du også bruge denne side fra Red Barnet: Slet det.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag, og jeg håber, at du finder frem til, hvad der er bedst at gøre, så du ikke skal gå med det alene længere. Du har vist en stor styrke alene ved at skrive til os. Det er sejt!
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.