Brev
?!!
Jeg ved ikke hvorfor men jeg vil ikke have det godt
Lige nu har jeg svær depression og lidt angst jeg gader virkelig mig selv men jeg vil ikke have hjælp på en måde vil jeg godt have det sådan her
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Åh, jeg kan godt høre, du har det rigtig svært for tiden. Du fortæller, du har en svær depression og noget angst. Det lyder rigtig hårdt, at du har det sådan, og jeg forstår godt, at det kan give en følelse af, at man hader sig selv, som du skriver, du gør. Det er dog virkelig godt, du har fundet modet til at skrive herind, så du kan få lidt luft for dine tanker, og så du måske kan få et svar fra mig, som du kan bruge til noget.
Svære følelser
Det er tydeligt i det, du skriver, at du har det hårdt. Du fortæller også, at du på trods af det egentlig ikke har et ønske om at få det bedre. På en måde vil du gerne blive ved med at have det sådan.
Det forstår jeg godt, hvis det føles lidt underligt, at man ved, man har det skidt, men man samtidig også lidt har lyst til at blive i den følelse. Jeg vil dog fortælle dig, at det slet ikke lyder underligt. Faktisk så kan det være en hel normal følelse at have i kroppen, når man har det sådan, som du har det lige nu.
Depression og selvhad kan godt have den effekt på ens tanker, at man bare gerne vil blive i de svære følelser, som du også fortæller. Det kan der være mange grunde til. Måske man føler, at man fortjener at have det skidt. Måske man ikke kan overskue tanken om at skulle have hjælp og snakke om, hvordan man har det. Måske man tænker, det bare aldrig bliver bedre. Det kan være, du kan genkende nogle af de her tanker?
Du har dog fundet noget mod i dig selv og skrevet et brev til os, og det fortæller mig, at der nok alligevel er en smule håb inde i dig og et ønske om at få noget hjælp. Er det mon rigtigt tænkt?
Et lille skridt på vej mod hjælpen
Hvis du kan mærke, at der er et lille håb, der stadig lyser inde i dig, så tænker jeg, det måske kunne være rart for dig at få nogle idéer til, hvad du kan gøre for at få en smule hjælp.
Ved BørneTelefonen har vi kontakt med en masse børn og unge, der som dig selv har det rigtig svært, og vores varmeste anbefaling til dem er altid, at man snakker med en tryg voksen i sin nærhed. Det kan være dine forældre, en lærer, en vens forældre. Bare det er en voksen, du føler, du er tryg ved at snakke med.
Når vi kommer med den anbefaling, skyldes det egentlig, at det kan være enormt hårdt at gå med så tunge og svære følelser alene. Hvis man har mod på at dele det med en voksen, kan det hjælpe til at tankerne fylder en smule mindre, fordi de kommer ud ad ens hoved.
Men måske du allerede er god til at snakke om det med de voksne omkring dig, og det kan være, det er noget andet, du har brug for nu?
I så fald vil jeg bare sige, at man også altid må snakke med os om det, der er svært. Det kan være med et brev, som du så fint har gjort nu. Men det kan også være ved at ringe på 116 111 eller ved at skrive ind med vores chat eller sms. Nogle gange kan det være meget rart at dele sine dybeste tanker med en voksen, der ikke lige ved, hvem man er. Så måske det kunne gavne dig, når du har det rigtig svært at have en dialog med en rådgiver? De vil både kunne være der til at bare lytte til dig, men de vil også kunne hjælpe dig med, hvordan du kunne tage et skridt på vej mod at få noget hjælp, hvis du får mod på det.
Mit bedste råd til dig er altså at snakke med en voksen om dine følelser og tanker – hvad end det er en i din nærhed eller en af vores rådgivere. Det behøver ikke være med det formål at få hjælp eller få det bedre, for det kan jeg jo godt høre, at du ikke vil lige nu. Men jeg tænker stadig, at det er godt at snakke med nogen, når man har det svært indeni, så man ikke skal stå alene med de følelser.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget – ellers må du altid skrive igen. Mest af alt håber jeg, at du tager det med dig, at det ikke er unormalt at have en følelse af ikke at ville have det bedre. Jeg synes, det er rigtig godt, du skrev herind, og jeg håber, du kan bruge det mod til måske at snakke med flere voksne om, hvordan det føles at være dig lige nu.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Knus fra BørneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.