Brev
Dårlig samvittighed
Brevet er anonymiseret af brevkassen
jeg skriver dybt ærligt fordi jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal kunne få de her følelser ud
efter alt det her med den stakkels kidnappede pige har jeg haft en følelse af skam, skam over at være ked af mit liv
jeg føler mig som sådan et forfædeligt menneske når jeg sidder og græder over jeg har en dårlig dag når fx pigen har oplevet mange slemme ting
hun burde være ked af det jeg burde ikke være ked af det .
Jeg har haft det mega dårligt i lang tid nu men efter alt det medpigen så føler jeg mig på en måde ‘ tom ‘ jeg føler ikke jeg har ‘ ret ‘ til de følelser jeg har når jeg har det vidunderligt ift. hende .
ved godt at mine problemer ikke bliver mindre af at hendes er større
Men føler mig så utaknemlig når jeg bliver ked af det over ting der sker i mit liv .
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Det er en tung følelse af tomhed og skam du sidder med. Hvor er det godt, at du deler følelserne med os nu.
Du har haft det dårligt i lang tid og græder somme tider på grund af det. Du beskriver en følelse af at være ked af dit liv. Det lyder som om, at der længe har været triste følelser inden i dig.
Der er meget jeg ikke ved. Jeg ved ikke, hvad der giver følelsen af tristhed omkring dit liv og jeg ved heller ikke om, du går alene med alle dine tanker og følelser.
Jeg ved dog, at det kan blive meget svært at give plads til nogle følelser, hvis man sammenligner sig med andre. Der vil måske netop altid være nogen, der har det ‘værre’ eller som har oplevet ting, der virker større end det, man selv slås med.
Nogle gange kan rigtig slemme ting som fx dem pigen har oplevet være med til at vi ser på vores egne problemer med nye øjne. Jeg mærker, at du har et hårdt blik på dig selv. Du føler stor skam og kalder dig selv for utaknemmelig.
Men jeg lægger også mærke til at du rækker ud efter hjælp. Du skriver, at du godt ved at dine problemer ikke bliver mindre af at hendes er større.
Det er en meget omsorgsfuld formulering. Med den tager du også dine egne oplevelser alvorligt og giver plads til dig selv. Det er vigtigt, for dine følelser er bestemt ikke mindre vigtige bare fordi du også har mange ting i dit liv, der måske virker okay.
På en måde har pigens oplevelse måske også givet dig mod på at få sagt, at du har det svært. Og det tænker jeg faktisk er et rigtig godt udfald af en tragisk situation. For på den måde har den tragiske hændelse med pigen skubbet dig til at se dig selv og mærke, hvordan du faktisk har det. Det er virkelig godt og et vigtigt skridt til at få det bedre.
Hvem støtter dig og hjælper dig?
Jeg bliver nysgerrig på om der mon er nogen, der ved, hvordan du har det? Har du mon fortalt andre, at du somme tider bliver så ked af dit liv, at du græder?
Jeg spørger fordi sådanne tanker har det med at vokse, når vi går med dem selv. Modsat kan de blive mindre og man kan få det bedre af, at andre lytter og støtter én i de ting, der er svære.
Mange børn og unge går alene med tunge tanker og følelser. Mange beskriver samme følelse af skam som du. De er i tvivl om det er alvorligt nok eller om de har ret til at være kede af det. Men alle mennesker har perioder, hvor de er kede af det. Alle mennesker har perioder, hvor de har brug for hjælp og støtte fra andre mennesker.
Der er derfor heller ikke noget underligt i, hvis du kan have brug for nogen, der er der for dig.
Måske du kan tænke lidt over om der mon er én, der er god at tale? Det oplagte er måske dine forældre, men det er jo ikke altid, at det lige er dem, der er lettest at sige de svære ting til. Måske har du det også sådan?
Forældre er nogle gange ikke helt gode til at se, hvordan deres børn har det. Andre gange ved de måske ikke helt, hvad de skal gøre. Men det er vigtigt for mig at sige, at det er dine forældres ansvar, at du har det godt og det betyder også, at de skal lytte til dig. Og hvis det er svært for dine forældre, at vide hvordan de hjælper dig, kan de også få hjælp til det. Fx ved at snakke med jeres læge eller en lærer på din skole.
Det kan også være, at der er andre, du føler dig mere tryg ved og hellere vil tale med. Du kan også fortælle det til en ven eller måske en lærer/pædagog som du godt kan lide?
Måske er der allerede nogen der ved lidt eller måske ikke. Somme tider kan det være svært at finde ordene til at sige det hele. Måske denne side kan hjælpe dig. Her har vi samlet nogle gode råd til hvordan du kan få sagt det til andre omkring dig.
Du kan også ringe til os på 116111, hvis du gerne vil tale mere om, hvorfor du føler dig så ked af det eller hvis du gerne vil have nogle råd til, hvem du kunne tale med om det. Vi vil meget gerne hjælpe dig!
Jeg håber, at du vil se denne her oplevelse som udtryk for, at du gerne må være her med alle de følelser du har. Du har ret til hjælp, når du har det svært. Så hold fast i, at dine problemer også er vigtige og det er vigtigt, at du får det bedre.
De kærligste hilsner BørneTelefonen