Alene til nytår

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Det var godt, at du skrev, for jeg kan godt læse, at du føler, at du er i en virkelig svær situation med nytårsaften. Du fortæller meget klart, at du føler dig ensom og helt alene, selvom du jo faktisk føler, at du har en masse venner. Det må være ret svært, men at du gerne vil finde en løsning og skriver herind? Det synes jeg bare er vildt flot gjort af dig!

Du skriver, at du ikke rigtig føler dig velkommen til de andres nytårsplaner, og de ikke rigtig svarer dig? Det forstår jeg da godt, får dig til at føle dig alene. Det er da ikke særlig rart. Måske kunne du også spørge nogle andre end lige nøjagtig dem? Mon du har mod på at komme i snak med nogle af dem, der holder den store fest, som du gerne vil til? Jeg kommer til at tænke på, at man altid gerne vil have hjælp til den slags store fester. Du kunne måske foreslå, at du gerne vil hjælpe med at forberede til festen eller rydde op?

Jeg kan godt se, at du føler, at din efterskoletid har gjort det lidt svært at lægge planer for denne nytårsaften. Men det er måske en god ting? I år er måske året, hvor du kunne prøve noget helt nyt til nytårsaften. Du skriver om dine venner i 10.klasse, der taler med dem fra 1.G. Hvis du har mod på det, kunne du prøve at tale med nogle af 1.G’erne og spørge, hvad de skal til nytårsaften, og om du må være med.

Du nævner også, at dine familie ikke er hjemme til nytårsaften. Kunne det være en mulighed at tage med et af dine familiemedlemmer til nytårsaften? Selvom det ikke er den store fest med vennerne, du søger, får jeg en fornemmelse af, at du bare ikke vil være alene nytårsaften. Er du mon enig i det? Hvis du er, tænker jeg, at det også kunne være en god mulighed.

Jeg håber, at nogle af mine forslag kan hjælpe dig.

Mange tanker og kærlige hilsner
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.