Brev
Alene til nytår
Hej jeg er en pige på 16 år som ja….
Er alene til nytår. Jeg har hvert på efterskole i 2 år og er kommer hjem nu der det sidste skoleår sluttet. Jeg startet i 10 klasse for sr slappe af men…. Lige nu synes jeg min fantastisk skoletid bider mig i røven mildt sagt. I tiende klasse snakker man meget med dem fra første G fordi man har gået på Årgang med dem.
Men jeg har jo været på efterskole og har ikke været med. Men nu er jeg hjemme og jeg ved ikke hvad jeg gør med nytår? Jeg er helt alene. Selvfølgelig har jeg en masse venner men de har selvplaner og føler mig ikke rigtig velkommen
Min familie er ikke hjemme fordi vi er kommet i den alder hvor alle holder det for sig. Jeg er ved at gå lidt i panik og ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler jeg har en masse venner men alligevel føler jeg mig ret ensom i dette sekund. Jeg vil gerne til en stor fest som jeg plejer men det føler jeg ikke jeg kan fordi jeg ikke kender dem der holder den.
Og når jeg spørger de andre om jeg må komme med svarer de ikke rigtigt. Det er fandme en nederen følelse at stå med og ved ikke hvad jeg skal gøre. For mit alternativ er at jeg er helt alene hjemme i min lejlighed nytårsaften…..
Hvad gør jeg?
Kh en pige på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Det var godt, at du skrev, for jeg kan godt læse, at du føler, at du er i en virkelig svær situation med nytårsaften. Du fortæller meget klart, at du føler dig ensom og helt alene, selvom du jo faktisk føler, at du har en masse venner. Det må være ret svært, men at du gerne vil finde en løsning og skriver herind? Det synes jeg bare er vildt flot gjort af dig!
Du skriver, at du ikke rigtig føler dig velkommen til de andres nytårsplaner, og de ikke rigtig svarer dig? Det forstår jeg da godt, får dig til at føle dig alene. Det er da ikke særlig rart. Måske kunne du også spørge nogle andre end lige nøjagtig dem? Mon du har mod på at komme i snak med nogle af dem, der holder den store fest, som du gerne vil til? Jeg kommer til at tænke på, at man altid gerne vil have hjælp til den slags store fester. Du kunne måske foreslå, at du gerne vil hjælpe med at forberede til festen eller rydde op?
Jeg kan godt se, at du føler, at din efterskoletid har gjort det lidt svært at lægge planer for denne nytårsaften. Men det er måske en god ting? I år er måske året, hvor du kunne prøve noget helt nyt til nytårsaften. Du skriver om dine venner i 10.klasse, der taler med dem fra 1.G. Hvis du har mod på det, kunne du prøve at tale med nogle af 1.G’erne og spørge, hvad de skal til nytårsaften, og om du må være med.
Du nævner også, at dine familie ikke er hjemme til nytårsaften. Kunne det være en mulighed at tage med et af dine familiemedlemmer til nytårsaften? Selvom det ikke er den store fest med vennerne, du søger, får jeg en fornemmelse af, at du bare ikke vil være alene nytårsaften. Er du mon enig i det? Hvis du er, tænker jeg, at det også kunne være en god mulighed.
Jeg håber, at nogle af mine forslag kan hjælpe dig.
Mange tanker og kærlige hilsner
BørneTelefonen