Afgangseksamener 9 klasse, og karakterer.. Er det fair?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Du har nogle ret fornuftige og relevante tanker om, hvorvidt det er fair, at de mange 9. klasses elever nu ikke kan komme til afgangseksamen. Jeg synes slet ikke, at dit brev er forvirrende. Tværtimod. Jeg forstår dig godt, og jeg hører ikke dit brev som brok. Mere som et ønske om at vende beslutningen med nogen og måske undersøge, om der kunne være andre gode muligheder.

Du fortæller, at du egentlig selv er ok med beslutningen. Den manglende afgangseksamen får ikke betydning for din fremtidige uddannelse. Samtidig slipper du også for stress omkring eksamenssituationen.

Alligevel synes du, at der burde tales mere om emnet.

Det kan jeg godt følge dig i. Og måske kommer der også mange reaktioner fra både elever, forældre og lærere de kommende dage. Det er jo en stor beslutning, som får betydning for mange.

Du har selv en ide om, at man kunne få karakteren “vedtaget” som, allerede er givet til svendeprøver. Det er jo en konkret ide, der måske kunne være værd at tale med andre om.

Der er jo mange muligheder for at skabe dialog og få indflydelse på. Man kan skrive læserbreve, man kan skrive direkte til politikerne, og man kan bruge de organisationer, der arbejder politisk. Og ja, man kan lave underskriftindsamlinger.

Måske kender du allerede organisationen “Danske Skoleelever”? Den arbejder netop for at varetage skoleelevers interesser og kunne være relevant at tale med. Du kan se mere om dem her og måske kontakte dem og høre, hvordan de forholder sig til beslutningen. De vil sikkert også være glade for at høre om dine tanker.

Som borger kan man nogle gange godt føle sig langt fra de beslutninger, der træffes politisk. Heldigvis har man faktisk mange muligheder for at påvirke samfundet i den retning, man ønsker, når man lever i et demokratisk samfund. Det lyder til, at du har holdninger og føler ansvar for vores samfund og de beslutninger, der træffes. Det er en meget stor ressource for samfundet at unge som dig blander sig i debatten og bringer vigtige perspektiver på banen. Derfor håber jeg, at du vil gå i dialog med andre om de synspunkter, du fortæller om i brevet her. Held og lykke. Også med din uddannelse til tømrer.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.