Brev
Afgangseksamener 9 klasse, og karakterer.. Er det fair?
Den 6. April sagde Mette Frederiksen i pressemødet, at 9 klasses afgangsprøver bliver helt aflyst pga corona, og det er også forståeligt nok, og jeg har ikke noget imod det, da jeg selv går i 9, og jeg er ikke ligefrem dansklærers og matematiklærere yndlings elev i forhold til faglig dygtighed, og det sparer mig fra meget stress…
jeg vil gerne sætte streg under, at jeg er ikke brokker mig fordi at jeg ikke kan komme ind på min uddannelse efter sommerferien. Fordi det kan jeg godt, da jeg skal på en tømreruddannelse.
Men elevernes standpunktskarakter vil blive brugt som afgangskarakter istedet.. er det fair? eftersom at eksamener betyder normalt en meget stor del af den afsluttende karakter i 9 klasse, Og det tager muligheden for os som skal afslutte 9 klasse, at score en røvfuld ekstra point ved de eksamener som vi skulle have haft, fordi som sagt eksamener bedtyder en stor del af den afsluttende karakter.
Er det et emne der burde blive talt mere om?
Underskriftindsamling?
Burde man give karakteren “vedtaget” som der allerede er givet til nogle elever til svendeprøve pga corona. Jeg ved godt man ikke kan sammenligne en svendeprøve og en 9 klasses afgangseksamen, men jeg håber du forstår hvad jeg mener.
Undskylder vis det er lidt forvirrende…
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Du har nogle ret fornuftige og relevante tanker om, hvorvidt det er fair, at de mange 9. klasses elever nu ikke kan komme til afgangseksamen. Jeg synes slet ikke, at dit brev er forvirrende. Tværtimod. Jeg forstår dig godt, og jeg hører ikke dit brev som brok. Mere som et ønske om at vende beslutningen med nogen og måske undersøge, om der kunne være andre gode muligheder.
Du fortæller, at du egentlig selv er ok med beslutningen. Den manglende afgangseksamen får ikke betydning for din fremtidige uddannelse. Samtidig slipper du også for stress omkring eksamenssituationen.
Alligevel synes du, at der burde tales mere om emnet.
Det kan jeg godt følge dig i. Og måske kommer der også mange reaktioner fra både elever, forældre og lærere de kommende dage. Det er jo en stor beslutning, som får betydning for mange.
Du har selv en ide om, at man kunne få karakteren “vedtaget” som, allerede er givet til svendeprøver. Det er jo en konkret ide, der måske kunne være værd at tale med andre om.
Der er jo mange muligheder for at skabe dialog og få indflydelse på. Man kan skrive læserbreve, man kan skrive direkte til politikerne, og man kan bruge de organisationer, der arbejder politisk. Og ja, man kan lave underskriftindsamlinger.
Måske kender du allerede organisationen “Danske Skoleelever”? Den arbejder netop for at varetage skoleelevers interesser og kunne være relevant at tale med. Du kan se mere om dem her og måske kontakte dem og høre, hvordan de forholder sig til beslutningen. De vil sikkert også være glade for at høre om dine tanker.
Som borger kan man nogle gange godt føle sig langt fra de beslutninger, der træffes politisk. Heldigvis har man faktisk mange muligheder for at påvirke samfundet i den retning, man ønsker, når man lever i et demokratisk samfund. Det lyder til, at du har holdninger og føler ansvar for vores samfund og de beslutninger, der træffes. Det er en meget stor ressource for samfundet at unge som dig blander sig i debatten og bringer vigtige perspektiver på banen. Derfor håber jeg, at du vil gå i dialog med andre om de synspunkter, du fortæller om i brevet her. Held og lykke. Også med din uddannelse til tømrer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen