Selvmordstanker

Hej

jeg er en pige på 12 år jeg er blevet mobbet meget af mit liv fordi jeg var over vægtig

jeg føler mig stadig lidt overvægtig og har prøvet at begå selvmord før jeg er ikke så god i skolen og har det nogle gange ikke så godt

hvad skal jeg gøre

pliiz hjælp!!!?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak fordi du skriver til børnetelefonen, det er jeg glad for, fordi det lyder som om du har det svært. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, som du kan bruge – så du kan få den hjælp som du har brug for.

Når man er 12 år, skal man ikke gå rundt med selvmordstanker. Alle fortjener et godt og trygt liv, også dig. Du skriver ikke i dit brev, om du har talt med nogen om hvordan du har det…? Derfor tænker jeg at det er rigtig vigtigt for dig, at du finder en voksen som du stoler på og som du er tryg ved. Mon du har en i tankerne? Det kunne være en voksen på din skole, din lærer, en pædagog, AKT læreren eller en helt anden. Det kan også selvfølgelig også være en i din familie, dine forældre eller en tante. Hvis du synes at det er svært at fortælle hvordan du har det, kan du vise det brev du har skrevet herind og måske også mit svar?

Man skal have det godt, når man er i skole og det lyder som om at du har været igennem meget allerede. Jeg håber at mobningen er stoppet, men du skriver at du stadig føler dig overvægtig og ikke har det så godt. Selvom man taber sig, kan man stadig have en følelse af at man ikke er god nok – især hvis man har været udsat for mobning. Rigtig mange børn og unge tænker over, hvordan de ser ud og er bekymret for at være overvægtig. Husk på, at vægt ikke er alt – vi ser forskellige ud og alle mennesker er unikke.Du skal også vide at hvis man ikke trives i skolen, er det lærernes ansvar at hjælpe, både så man har det god i klassen, men også hvis man har brug for støtte til det faglige.

En mulighed er også at tale med skolens sundhedsplejerske. Han/hun vil udover at kunne tale med dig om de tanker og følelser du går med, også kunne komme med nogle forslag til hvordan du får det bedre med din krop. Hvem mon du tænker, kunne være bedst at tale med?

Måske vil det være godt for dig, selv at prøve at tænke på hvordan du har det og fokusere på at få det godt, i stedet for på din krop og hvordan du ser ud. Jeg ved, at det kan være rigtig svært at finde troen på sig selv.En rigtig god øvelse til at styrke din selvværdsfølelse, er at øve dig i at sige noget pænt til dig selv. Du kan f.eks. bestemme dig for, at du hver aften vil sige 2 positive ting til dig selv, inden du går i seng. Du kan også skrive det ned i en lille bog. I starten kan det føles lidt underligt, men det vil styrke din tro på dig selv og få dig til at tænke mere positivt om dig selv.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg bekymret for dig, fordi du skriver at du har forsøgt selvmord og at du stadig har selvmordstanker. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært ikke at synke ned i kulkælderen og få mørke tanker, men det er så vigtigt at du får talt med nogen om dine tanker og følelser – det kan blive en meget tung byrde at gå rundt med selv.

Derfor er du også altid velkommen til at ringe til børnetelefonen på 116 111, hvis du får brug for at snakke med en voksen som ikke kender dig og som vil lytte – så du kan få lettet lidt for de tanker, som du går med og støtte til at finde ud af hvem tæt på dig, som du vil kunne tale med.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.