Brev
Selvmordstanker
Hej
jeg er en pige på 12 år,
i de sidste par år har jeg haft det virkelig svært, men et er bare blevet værre her det sidste år.
For et år sidden startede jeg på en ny skole da jeg ikke havde nogle venner og blev drillet. I starten var det fint nok, men nogle piger fra den anden klasse begyndte at mobbe mig, og bagtale mig.
Jeg sagde ikke noget til mine forældre efter noget tid, men de sagde bare at jeg skulle ignorere det. Det var lidt før det jeg fik selvmordstanker. Jeg tænker stadig over det konstant. Men så blev det så slemt nede på den anden skole at jeg var nød til at flytte tilbage til min gamle skole igen.
Jeg havde det edenligt fint i starten men det er blevet dårligt igen og jeg har ikke nogle venner mere, udover en pige fra min klasse, men hvert gang jeg skriver noget om at de stadig skriver grimt til mig søger hun væk.
En dag da jeg var inde i byen mødte jeg en af de piger som mobbede mig, de spurgte til mit hår da jeg havde fået kort hår, og gik. Bagefter blev jeg ringet op af nogle andre fra min gamle klasse som havde været onde mod mig, der spurgte om jeg var blevet skaldet, og at hende der havde mobbet mig havde sagt at jeg var blevet skaldet.
Mine selvmordstanker bliver mere slemme efter tiden går, og jeg er helt klart deprimeret, jeg har også stort fravær i skolen.
Nu er de der piger begyndt at skrive til mig igen, og de benægter at have sagt at jeg var skaldet, jeg prøver at ignorere dem men jeg kan ikke.
Der er også en der skriver at jeg burde dø, som har gjordt det 2 gange nu her for nogle dage sidden, og jeg begynder at tænke om jeg bare burde dø ingen ville være kede af det alligevel da mine forældre ikke forstår mig.
Jeg har planlagt en dato her i sommerferien.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mobning er skadeligt og må stoppes. Det er skadeligt for den der bliver mobbet, men også for hele klassen. Det skaber nemlig dårlig stemning og utryghed. Det kan ødelægge personer, men også hele klasser. Det er tydeligt at mobningen gør det svært at være dig i øjeblikket. Jeg fornemmer mobningen får dig til at tvivle på dig selv og hvem du er. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det hele virker håbløst fordi mobningen bare fortsætter.
Du har allerede gjort flere ting for at få det bedre. Du har f.eks. skiftet skole, og skiftet tilbage igen. Du har også prøvet at snakke med dine forældre om det. Det synes jeg er virkelig sejt gået. På trods af du har været så sej, så er det ikke blevet bedre med mobningen. Mon det er det der gør at du er ved at miste modet? Den mobning du udsættes for er grov og det er meget alvorligt, at nogen kan finde på at skrive til dig at du burde dø. Der er ingen der burde dø, og det gælder selvfølgelig også sådan en dejlig pige som dig der er sød og ikke gør nogen fortræd. Selvom du måske kan tænke at det ville være lettere hvis du ikke var her, så skal du vide at der altid er en anden løsning til at få det bedre end at tage sit eget liv.
Det er rigtigt at nogle drillerier kan man godt komme ud af ved at ignorere dem. Men det du oplever, er ikke bare drillerier, det er mobning. Det skal du have hjælp fra en voksen til at få stoppet. Alle skoler skal faktisk have en anti-mobbe politik. Det vil sige nogle regler og opskrifter på hvordan mobning stoppes. Vidste du godt det? Jeg synes derfor du skal fortælle en lærer om hvordan du har det. Du kan evt. vise det brev du skrev herind og mit svar. Hvis din lærer ikke selv ved det, vil han/hun kunne få hjælp fra andre til hvordan man kan snakke om mobning i klassen generelt uden f.eks. at dit navn nævnes. Desuden synes jeg det er vigtigt, at du snakker med dine forældre igen. Måske vise dem brevet eller skrive et nyt til dem begge. Det lyder nemlig ikke til at de har forstået, hvor alvorligt det er det du udsættes for. De ville måske også kunne hjælpe med at snakke med en lærer, eller overveje om du skal flytte til en helt tredje skole. Hvad tænker du mon om det? Du kan også læse mere om dine rettigheder her:
Jeg tror hele din klasse ville have godt af at snakke om mobning. Der er sikkert flere af dem der er med til at mobbe dig fordi de ikke tør andet, fordi de selv måske er bange for at blive mobbet hvis ikke de gjorde det. Det ville altså skabe en meget bedre stemning hvis ikke der var mobning. Det håber jeg, du også kan se og vil snakke med en lærer og dine forældre om - måske kan dine forældre også ringe og få et møde med din lærer eller skolelederen, så der bliver gjort noget for at stoppe mobningen hurtigt?
Du er også altid velkommen til at kontakte os igen hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen, for det fortjener du.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen