Brev
Har brug for hjælp.
Hej er en pige på 12 og mit liv er meget hårdt.
Mine forældre er skilt og jeg går i en klasse, hvor der er meget larm. Min klasse har haft næsten 10 vikare( barsel og overlovs vikare) og det har påvirket min klasse rigtig meget.
Sidste år startede en ny elev i klassen og hun begynde at mobbe mig( dagligt) og det gjorde det rigtig svært at være mig. Og for et halvt år senere fik jeg strees. Min matematik lærer er til og med træls og forklare ikke opgaverne. Plus hun tjekker heller ikke dem!
Jeg er i en meget svær situation.
Venlig hilsen pige 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Det lyder til, at du har det rigtig svært i din klasse og sådan skal det ikke være. Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har talt med nogen om problemerne i skolen?
Mobning er ikke noget, man skal kæmpe med alene og derfor er det vigtigt, at du får talt med dine forældre eller din lærer om dette så du kan få det bedre i din klasse.
Måske kunne det også være, at det vil være bedst for dig at skifte klasse/skole, da det lyder til, at der er en del andre problemer på din skole end mobningen: Mange vikarer på skift, meget larm i klassen og en lærer, som du ikke har tillid til. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du får en snak med dine forældre om din situation i skolen. Så de kan hjælpe dig med at se, hvad der er bedst at gøre.
Dine forældre kan også snakke med din klasselærer og skoleleder om, de ting du skriver om. Det er nemlig også deres ansvar at eleverne har det godt i skolen,og kan hjælpe med at der ikke sker så mange lærer skift i klassen.
Det er også muligt at klage over, at der ikke bliver gjort noget ved mobning. Det kan du klage over og måske kan dine forældre hjælpe dig? Du kan bruge vores guide til at klage over at mobningen ikke stopper – og jeres forhold i klassen her: Lav en klage over mobning
Kærlig hilsen
BørneTelefonen