Brev
Usikkerhed om Mens
Hej, jeg er en pige på 13 år der er usikker på sin menstruation
Jeg havde den første menstruation i april, altså for 5 måneder siden, men jeg har ikke haft det siden.?
Er det normalt?
Jeg ved ikke selv hvorfor, men kan der være en grund til at jeg ikke har haft den anden gang endnu?
Alle de andre piger fra klassen har det, er jeg ret sikker på…
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, om jeg skal være nervøs eller om det er normalt…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du er i tvivl om alt er som det skal være med din menstruation. Det kan jeg virkelig godt forstå, hvis det vækker en bekymring. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på uregelmæssig menstruation. Mange piger oplever uregelmæssig menstruation i de første par år efter deres første menstruation. Det skyldes at kroppen lige skal vænne sig til at menstruationen skal sættes i gang hver måned, fordi hormoner svinger meget i puberteten. Derfor oplever mange, at der måske går to måneder eller mere mellem deres menstruationer.
Det er helt almindeligt at have uregelmæssige menstruationer – særligt for unge piger. Selv mange år efter puberteten kan voksne kvinder også opleve en enkelt menstruation, der er uregelmæssig.
Det kan fx skyldes fysisk eller psykisk stress eller for lidt mad/næring i kroppen. Der kan være mange grunde til at en menstruation udebliver, men det kan ofte være svært at sætte en præcis årsag på, hvorfor den er uregelmæssig.
Her på BørneTelefonen snakker med mange piger, som oplever menstruation som er uregelmæssig. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at du ikke er den eneste som måske oplever det for tiden.
Du kan også mere mere på Sexliniens hjemmeside: Menstruation.
I dit brev kan jeg høre, at det er en bekymring, som du har gået rundt med længe. Måske kan det hjælpe at få en undersøgelse af din læge eller en skolesundhedsplejerske. Jeg ved fra andre, at det kan føles godt at få en sundhedsfaglig vurdering.
Hvis du vil tale med din læge, skal du finde dit gule sygesikringskort frem. Der kan du finde din læges telefonnummer og adresse. Hvis du hellere vil tale med en sundhedsplejerske, kan du fx spørge din lærer om han/hun vil hjælpe dig med at få en tid. Du kan også Google “skolesundhedsplejerske” og “din skoles navn”. Så skulle der gerne dukke et telefonnummer op, som du kan ringe til.
Måske kan du også starte med at snakke med en person, som du føler dig tryg ved. Det kunne fx være din mor, veninde eller en helt tredje person. Ved at dele tankerne med en anden kan det føles godt, fordi man ikke er lige så alene om tankerne. Kan du mon følge mig?
Personen du vælger at snakke med, kan også tage med dig til lægen, hvis du tænker, at det kunne være rart.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har flere spørgsmål er du også velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen