Brev
Har ik haft mens siden januar
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en 13 årig snart 14 årig (til august)
Jeg fik min første mens i januar i det her år (2023) jeg blev lettet men ogs lidt trist yk.
Jeg begyndte at læse meget om det på google og jeg læste at der kunne gå lidt tid før man fik det igen, når man har fået det for første gang.
Jeg tænkte jo det var godt at der gik lidt tid for jeg gider ærligt ik at have det.
Lige nu sidder jeg på en ferie og skriver det her brev (gider sku heller ik at have mens på ferien aha)
Men nu kommer det jeg er lidt forvirret over..
Efter jeg fik min første mens ventet jeg på en måde på at den ville komme tilbage for jeg læste der kunne går op til 2-3 måneder før den kom igen så jeg ville chekke at der ik var noget galt med mig.
Nu sidder jeg hver dag og tjekker om jeg får det lige pludselig eller bløder igennem, for jeg mærker hele tiden noget vådt i min underbukser efter at have siddet ned i langgg tid, jeg har fortalt min mor det men hun gider ik at hjælpe, hun siger bare det er udflåd.
Nu er der så gået sån cirka 6 måneder siden jeg fik det første gang, bliver lidt bekymret for det er jo lang tid siden? (Det er den 2 juli i dag)
Er bare så bange for om der er noget galt med mig, burde jeg opsøge en læge eller hvad?
Kh en forvirret pige på ferie.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret.
Kære 13-årige (snart 14-årige) pige.
Hvor er det godt, at du skriver, når du går og er i tvivl om din menstruation.
Menstruation rammer forskelligt fra person til person. Det er helt normalt, at ens menstruation ikke kommer regelmæssigt de første par år efter, at man har fået den. Det betyder altså, at der godt kan gå flere måneder imellem dine menstruationer, uden at du behøver at være bekymret for, om der er noget galt.
Du skriver i dit brev, at du faktisk nyder, at du ikke har det lige nu – særligt fordi du er på ferie. Det forstår jeg godt. Prøv at holde fast i den tanke. Det er bare dejligt med en pause. Og når det så kommer igen, så kan du glæde dig over, at der gik lidt længere tid den her gang.
Jeg forstår godt, at det stresser dig, at du hele tiden skal gå og tjekke. Og så er det bare udflåd. Det kan være en god idé at sørge for at have et bind med dig, så du er klar, når det kommer. På den måde kan det blive mindre stressende, for så er du forberedt.
Jeg synes, det er ærgerligt, at din mor ikke gider hjælpe dig, når du spørger hende. Jeg synes, du skal prøve at tage fat i hende igen. Du kan fx vise hende mit svar på dit brev, så hun forstår, at det er noget, der fylder meget for dig. Det er helt okay, at det fylder. Det må det gerne. Men du skal ikke gå alene med dine bekymringer.
Derfor er det en rigtig god idé at tage fat i en voksen, som kan berolige dig. Har du mon prøvet at fortælle din mor, at det er derfor, du spørger? Måske ved hun ikke, at du bare har brug for at blive beroliget. Det kan du fortælle hende – fx ved at vise mit svar.
Hvis du er meget bekymret, eller det fylder alt for meget, så synes jeg, du skal prøve at kontakte Sexlinien. Du kan læse om menstruation her eller kontakte dem på chat, telefon eller brevkasse.
Du kan også læse om det på BørneTelefonens hjemmeside her eller ringe til os på tlf. 116111 og tale med en voksen herindefra – vi sidder klar dag og nat og lytter til alle slags problemer og bekymringer.
Du nævner også selv, at du overvejer at kontakte din læge. Det kan du altid gøre, hvis du har spørgsmål. Din læge kan hjælpe med at svare på de spørgsmål, du har om menstruation. Din læges telefonnummer står på dit gule sundhedskort.
Jeg synes ikke, at det skal ødelægge din ferie. Derfor er det rigtig godt, at du rækker ud.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Prøv at overvej, hvad du er mest tryg ved, og så tag fat i nogen, der kan hjælpe dig med dine spørgsmål – enten din mor, din læge, Sexlinien eller BørneTelefonen – eller en helt anden, hvis det føles bedre.
Jeg ønsker dig en rigtig god ferie og held og lykke!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.