Brev
Menstruation
Hej
Jeg er en pige på 13.
Jeg tror måske snart jeg får min mens, men jeg er ikke sikker.
Jeg har udflåd dagligt, men det plejer ikke at være så meget, der kan gå ca. 3 uger hvor jeg kun har en strippe udflåd og så kan det være at der i 4 dage er noget brunligt udflåd.
Jan det godt være min menstruation?
Dem i min klasse tror jeg har fået min mens og jeg har derfor ingen at tale med det om det, jeg sagde jeg havde fået det til dem, fordi de synes det var mærkeligt at jeg var den eneste der ikke havde, og de drillede mig med de og holdte mig udenfor.
Jeg har haft lidt mavekramper engang imellem, men jeg ved ikke om det er noget.
Jeg har bare nogen spørgsmål..
Hvordan kan man vide at man har ens menstruation?
Kan det være at jeg har fået min mens?
Hvordan fortæller jeg min mor det?
Hvor lang tid tror du ca der går inden jeg begynder at bløde?
Tak på forhånd
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige.
Hvor er det godt du skriver og spørger til råds, når du er i tvivl omkring menstruation og spørger om du mon har fået det. Du skriver du har udflåd dagligt, og også perioder med brunligt udflåd.
Her på BørneTelefonen får vi ofte breve fra børn og unge, som har spørgsmål til menstruation. Det er en kæmpe styrke, at være opmærksom på sin krop. Så super stærkt!
Det du beskriver lyder som menstruation
Her på BørneTelefonen er vi ikke læger. Og derfor kan vi ikke med sikkerhed sige, om det du oplever er din menstruation. Hvis du bliver ved med at være i tvivl, er det derfor en god ide, at snakke med din læge.
Dog får jeg lyst til at fortælle dig, at ud fra din alder, hvordan du beskriver dit udflåd og det at du har haft mavekramper, lyder det helt sikkert som optakt til menstruation. Eller ja, at du nok har fået din menstruation.
Grunden til jeg skriver begge dele, er at der inden menstruationen, ofte er en periode med brunligt udflåd. Dette er egentlig menstruationen der er startet.
Men da menstruationen på et tidspunkt vil ændre sig og blive mere som en rigtig blødning med rødt og mindre brunt blod, kalder nogen det du oplever, som perioden inden menstruationen.
Kvinders cyklusser er forskellige
Det betyder også at hvornår din menstruation begynder at blive en rigtig blødning, er svært at sige, men det skal nok komme. For nogen er det efter et par måneder med brunligt udflåd, for nogen kortere eller længere tid.
Alle piger udvikler sig i forskellig hastighed, og det er fuldstændig naturligt at få sin menstruation som 13-årig eller senere. Nogle får den meget tidligere, og det er måske det der er tilfældet med nogle af pigerne i din klasse.
Hvis du er nysgerrig på at læse mere om kroppen og menstruation, kan du finde en masse på BørneTelefonens hjemmeside. Vi har både en side om Menstruation og om hvad sker der i puberteten.
Hvis du synes det er spændende har vi også en guide om pigekroppen.
Der skal være plads til alle i en klasse
At pigerne i din klasse driller og holder dig udenfor, er på ingen måde okay. Uanset om det er på grund af menstruation eller andet. Alle er forskellige i en klasse og det skal der være plads til.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du fortalte dem at du havde fået menstruation. Det tror jeg faktisk, at mange ville gøre for, at få fred for deres kommentarer.
Mon du også talte med nogle voksne om, hvad de sagde og gjorde i den periode? Måske lod du være, fordi du tænkte, at det så kunne blive værre. Uanset hvad skal det ikke være sådan. Og det er de voksne der har ansvaret for, at det stopper.
Flere oplever at blive drillet med kroppens udvikling
Jeg spørger fordi vi får mange breve fra piger og drenge, der også oplever at blive drillet og holdt udenfor på grund af noget med deres udvikling, og nogle gange hører og ser lærerne desværre ikke hvad der sker.
Men får lærerne besked på det, er det faktisk deres ansvar at få drillerierne stoppet. Det er nemlig de voksnes ansvar, at alle i klassen har det godt og føler sig trygge.
Hvis du en anden gang oplever noget i samme stil, er du i din ret til at sige det til en lærer, pædagog eller lederen på skolen, og de SKAL lytte og hjælpe dig.
Men hvordan får du det sagt?
Det kan nemlig være lettere sagt end gjort, og ofte har man også brug for hjælp hjemmefra. Dette leder mig til dit sidste spørgsmål, nemlig hvordan du får sagt det til din mor. Jeg tænker at du genre vil fortælle hende, at du har fået menstruation?
Når du spørger om det, tænker jeg om du måske ikke taler så meget om personlige ting med din mor. Det kan også være det lige er det med menstruation, som du synes er lidt svært at få sagt.
Vi hører fra flere unge piger, som synes det er svært, at dele tanker om kroppen med deres forældre. Det kan føles privat og pinligt. kan du mon genkende det?
Et råd jeg vil give dig, er at tænke på, at din mor også har menstruation, og har været igennem helt det samme som dig. Hun har det måske stadig.
Da hun var ung, havde hun måske selv en mor at tale med om det, måske ikke. Uanset hvad, så er menstruation noget af det mest naturlige i verden og stort set alle kvinder får det. Men derfor kan det for nogen, stadig være lidt svært at tale om.
Skriv et brev til din mor
Hvis du synes det er svært, kan du måske skrive det i et brev eller i en sms til din mor. Du kunne fx. skrive: “Hej mor. Der er noget jeg gerne vil tale med dig om når du har tid. Jeg tror jeg har fået menstruation”.
Du kan også undlade at bruge ordet menstruation, men hvis du skriver det, kan din mor nå at forberede sig på jeres snak, og det samme kan du. Hvis I får talt sammen og det går godt, kan du måske også nævne det med pigerne i din klasse. Det kan du selv mærke, om du får lyst til.
BørneTelefonen er her også!
Jeg synes det er så sejt at du har skrevet herind, og du er altid velkommen til at kontakte os igen på Brevkassen eller på 116111 hvis du har behov for det.
Pas godt på dig selv og husk du altid kan kontakte os igen.
Mange varme hilsener fra BørneTelefonen