Tissemand

Kære BørneTelefonen

Jeg er en dreng på 13 år og går i 8 klasse

Vær gang vi skal til idræt skal vi i bad og alle de andre har hår på tissenmanden og det har jeg ikke

Jeg gemmer mig lidt i hjørnet for ikke at blive set af de andre

De så ikke noget idag men skal snart til idræt igen og ved ikke hvad jeg skal gøre

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

De andre har fået hår, men du har ikke endnu. Det fylder meget og det lyder som om, at du er bekymret for, hvad de andre kan finde på at sige.

Du kan tro, at vi får mange breve, der ligner dit. Nogle handler om at have hår, mens andre handler om ikke at have fået det endnu. Ligesom dig.

Men du kan ikke få håret til at komme, før din krop er klar. Men dit hår skal nok komme!

Der er flere muligheder:

Acceptér, at din krop er som den er

Det kan godt føles svært, når man oplever at være den eneste, der ikke har fået hår. Ofte kommer man til at sammenligne sig med de andre, for de fleste af os vil jo bare gerne være med i fællesskabet. Det forstår jeg godt.

Men vi ser alle sammen forskellige ud og det som fylder meget for dig (dit hår) er måske noget de slet ikke tænker over. Måske har de travlt med at tænke på deres eget.

Forestil dig, at du er som en farve i en kasse med farveblyanter. Du er helt din egen farve (måske grøn), men nogle gange kan det føles som om, du ikke passer helt ind med de andre farver. Men det, du ikke ved, er, at hver farve i den kasse har haft øjeblikke, hvor de følte sig anderledes og usikre.

Så selvom du måske tror, du er den eneste farve, der føler sådan, så husk, at hver farve har haft sine egne tanker og følelser om at skille sig ud.

Det jeg mener er, at der måske er nogen af de andre, der omvendt dig, synes det er svært at have fået hår. Måske er de bange for, at I andre vil kommenterer på farven eller længden. Giver det mening?

Det betyder måske også, at de slet ikke vil tænke så meget over det som du frygter? Det ved du måske bedst selv. Det er dig, der kender din klasse og drengene bedst.

Du får her et link til vores side om krop. Måske du kan se videoen, hvor andre fortæller om deres usikkerheder? Det kan nogle gange være rart, at se, hvordan andre også har tanker om dem selv og deres krop.

Giv en kommentar med på vejen

Hvis nogen af drengene siger noget, kan du måske sige en lidt sjov og kæk kommentar som: “Hvorfor kigger du overhovedet på min tissemand?” eller  “Jeg bestemmer jo ikke selv, hvornår mit hår kommer”.

Det var bare nogle bud, måske du nu er kommet i tanke om andre?

Det er okay, hvis du har brug for at gemme dig lidt, hvis det hjælper dig.

Sådan tror jeg faktisk de fleste af os kan have det, når vi går og føle os lidt forkerte. Men din krop er ikke forkert og derfor håber jeg også, at mit svar har givet dig ro til at være med til idræt og tage bad med de andre.

Som sagt ved jeg fra BørneTelefonen, at du slet ikke er alene med at tænke over din krop og blive usikker omkring den.

Jeg er faktisk rimeligt sikker på, at der vil være andre i drengegruppen, der har det ligesom dig.

Derfor er der også den mulighed, at du taler med en eller flere af dine venner om, hvordan du har det. Måske du har mod på det?

Selvom det måske føles lidt uoverskueligt lige nu, så er jeg sikker på at det vil blive lettere med tiden.

På et tidspunkt vil I nok alle have hår og så er det måske noget andet, der fylder. Men hvis du samler modet nu, kan det hjælpe dig senere, hvis du oplever at blive usikker på andre ting i fremtiden.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.