Man kan se tissemand i mine bukser

Hej BørneTelefonen
Jeg har lagt mærke til at min tissemand nærmest buler ud ved mine bukser. Det irriterer mig helt vanvittigt, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Har i en idé til hvad jeg kan gøre ved det? Bukserne sidder umiddelbart ikke stramt eller noget, så det undrer mig at det netop er mig det sker for.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige dreng.

Tak for dit brev, hvor du skriver om, at det undrer dig, at din tissemand buler ud ved dine bukser, selvom du ikke går i særligt stramme bukser. Og det irriterer dig.

Irriterer det dig mon fordi, det er generende? Eller er der mon nogen, der har drillet dig med det?

Hvis nogen har drillet dig med det, vil jeg råde dig til at tale med nogle voksne om det. For det er ikke i orden at drille, så det skal der sættes en stopper for.

Jeg tænker umiddelbart ikke, at der er så meget at gøre ved, at tissemanden buler frem i bukserne. Jeg tror, det eneste du kan gøre er at gå i nogle løsere bukser, hvis ikke du ønsker, at tissemanden skal bule så meget frem.

Ligesom man tit kan se på tøjet at bryster buler ud, kan man det også ofte med tissemænd. Men måske det er nyt for dig og derfor også lidt svært at vende sig til? Det forstår jeg godt. Det kan være rigtig svært at vende sig til at ens krop pludselig ser anderledes ud.

Mit bedste råd til dig vil dog være at forsøge på at være i ro med, hvordan du ser ud nu. Alle kroppe er forskellige, og det er størrelsen på bulen også.

Ens udvikling afhænger både af hormoner, genetik og meget andet. Og lige netop størrelsen på en bule er der ikke så meget, man kan gøre ved fordi den hænger sammen med din krop.

Nogle er kede af, fordi ikke synes bulen er stor nok. Andre synes, det kan være generende og træls, at det buler frem i bukserne. Men jeg tror som sagt den eneste løsning vil være løsere bukser.

Jeg håber, du fik noget ud af mit brevsvar, og jeg håber, du vil prøve at være glad for, hvordan du ser ud. Måske det kan være en trøst, at de fleste andre drenge har det ligesom dig – nemlig at tissemanden buler frem i bukserne. Og at du derfor skal vide, at det er fuldstændig normalt.

Ofte er der nogle ting ved én selv, som man kan være ked af, men som ingen andre nogensinde har lagt mærke til eller tænker over. Jeg håber, det kan hjælpe dig til at være i ro med det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.