Voldsom menstruation

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.

Hej BørneTelefonen.

Jeg er 13 år og går i 7.klasse. Jeg har haft min menstruation to gange nu, og jeg er vildt ked af det. Jeg hader det og jeg syntes virkelig det er klamt! Jeg ved godt det er helt normalt og alt det der, men jeg syntes det er så ulækkert og jeg kan begynde at græde over jeg har fået det.

Oven i det så bløder jeg virkelig kraftigt, og jeg har prøvet at bløde igennem mine bukser selvom jeg har haft bind i.

Det påvirker mig og gør mig vildt ked af det, hvad kan jeg gøre for ikke at bløde igennem selvom jeg har bind i? Og kan jeg forhindre menstruationen eller gøre så der bliver mindre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Som du selv skriver er det helt normalt og naturligt at få mens. Det er også helt almindeligt, at det kan være svært, irriterende og så frustrerende de første gange. Rigtig mange piger genkender de følelser som du har.

Du skriver, at du synes det er klamt og ulækkert. Jeg gætter på, at det bliver nemmere for dig, når du har haft det lidt flere gange og har vænnet dig til det. Måske tænker du lige nu, at du aldrig kommer til, at vænne dig til det, men med tiden bliver det lettere.

Man skal også lige lære sig selv at kende, som en der har menstruation. Menstruationen kan også ændre sig med tiden.

Du spørger om, hvad du kan gøre for ikke at bløde igennem. Du kan undgå at bløde igennem ved at skifte bind flere gange og måske bruge et natbind på de dage, hvor du bløder mest. For det meste er det nok, at skifte bind hver gang man går på toilettet. Men nogle er nødt til at skifte bind flere gange om dagen.

Måske kan det hjælpe dig at skifte bind flere gange og bruge et større bind – det kan måske også være et natbind? Natbind er typisk større og suger mere, så der er mindre risiko for at bløde igennem. Det kan nok også hjælpe på, at det ikke føles så klamt. Fordi der ikke er så meget blod i bindet. Det er oftest anden og tredje dag i menstruationen, at man bløder mest – måske er det de dage, du har brug for at skifte bind oftere og bruge kraftigere bind.

En anden idé er at tale med sundhedsplejersken på din skole, de plejer at have nogle forskellige bind liggende og de ved, hvilke der er de bedste at bruge. Måske din mor eller en veninde også har forslag til dette…

Du vil gerne vide, om du kan forhindre mens eller gøre så den bliver mindre. Man kan ikke forhindre sin mens. Hvis du bliver ved med at opleve, at din mens er meget kraftig er det en god idé at få en snak med lægen. For nogen kan p-piller hjælpe på at gøre den mindre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.