Slår prutter med underlivet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Kvinder er forskellige både indvendig og udvendig. Derfor er der også nogen, der kan have mere luft end andre, men de fleste kvinder kender til at slå en prut med skeden engang imellem. Det er nemlig en ret almindelig ting for kvinder, at vi får luft i skeden, som kan give disse skedeprutter.

Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med en anden kvinde/pige om det? Så du kan mærke, at du ikke er alene. Har du mon allerede gjort det? Talt med en veninde eller måske din mor?

Det kan godt være svært at snakke om sådanne ting, men man ender som regel med at få det bedre, når man får snakket med nogen om det. Derfor vil jeg råde dig til at tale med nogen. Du kan jo vælge at bruge humor, når du kommer ind på emnet. Så bliver det måske lidt nemmere at tale om.

Hvis du synes, det er meget slemt, kan du prøve at træne bækkenbunden. Det kan godt hjælpe lidt.  Hvis du ikke ved, hvordan du gør, kan du tale med din læge eller læse mere her: sundhed.dk – træning af bækkenbunden

Det ville være rigtig ærgerligt, hvis du skulle stoppe med at fjolle rundt på grund af en prut. Derfor håber jeg, at det at snakke med nogen, kan hjælpe dig til at synes, at det er okay med en prut eller to engang imellem.

De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.