Tøj og sådan

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år

Det er rigtigt godt, at du har sat dig ned og skrevet til os. Du skriver, hvad du inderst inde tænker og er i tvivl om. Og du er åben over for at få respons på dine holdninger fra os. Det er en styrke. Og tit er det en rigtig god ide at vende holdninger og problemer med nogle, som man ikke har noget i klemme overfor og ikke er følelsesmæssigt afhængige af.

Du er ikke alene om at ville stå fast på dine egne holdninger og have behov for at bestemme noget mere over dit liv. Du er heller ikke den eneste, der føler, at du er anderledes, at du ikke bliver forstået af andre, og at du ikke forstår de andre.

Der er masser af 15-årige, der har det som dig, og som kommer i konflikter med forældre og søskende og måske også andre voksne og nogle af vennerne på grund af forskellige opfattelser. Det er en del af den proces med at løsrive sig, være ung og finde ud af, hvem man er.

Trangen til at stå stejlt på sin måde at se tingene på kan være rigtig stærk.  Men samtidig oplever mange unge også, at de indimellem bliver i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert.

Jeg kan godt forstå, at du kan blive træt af at høre, hvis andre har en mening om dit udseende, tøjvalg, og stil. Du har ret til din egen mening om, hvordan du vil klæde dig, men faktisk kan dine forældre bestemme over hvad tøj, du går i. Din bror kan til gengæld ikke bestemme det.

I forhold til din bror, og det han siger til dig, så tænker jeg, at I måske går lidt skævt af hinanden, fordi I ikke lytter til og spørger ind til hinandens holdning.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke, som om han bare vil bestemme over dig. Og følelsen af, at nogen vil bestemme over en, kan virkelig være irriterende. Det vil jeg også foreslå dig at sige direkte til ham.

Du kan fx sige: “Når du blander dig i mit tøjvalg, så føles det som om, at du vil bestemme over mig. Og det kan jeg slet ikke lide. Jeg vil selv bestemme det tøj, som jeg går i.”

Måske er din bror inderst inde nervøs over, at du kommer ud i problemer?

Det er vigtigt at vide, at når man går i sexet tøj, så udsender man nogle signaler, som drenge/mænd kan reagere på. Det kan være seksuelt pirrende for dem. Din bror har måske hørt, hvordan nogle drenge kan tale om piger i kort tøj og er bange for, at nogle skal tale sådan om dig?

Det kan være drenge/mænd kigger mere på din krop, end de lytter til, hvad du siger. Nogle kan også opfatte det som en invitation til at komme tættere på dig. Så måske handler det ikke bare om, at din bror vil vinde en diskussion eller bestemme over dig, men at han vil passe på dig?

Seksuelle krænkelser er aldrig i orden – uanset tøjvalg. Og uønskede bemærkninger er heller ikke okay. Det virker det heldigvis som om, at du godt ved og godt kan sige fra over for.

Det er også blevet helt klart i den seneste #Meetoo debat, at kvinder ikke skal finde sig i uønsket seksuel opmærksomhed, og at kulturen og mænds opførsel skal ændres. Men alle drenge og mænd har ikke erkendt det og ikke ændret deres opførsel endnu.

Derfor er det vigtigt, at du er bevidst om de signaler, du sender, når du går i sexet tøj og hvilke reaktioner, du kan møde. Hvad tænker du om det?

Du har også nogle overvejelser om at tjene penge ved at blive stripper. Du skal vide, at så længe du er under 18 år, så har dine forældre forældremyndigheden over dig. Det betyder, at du ikke selv bestemmer, om du vil arbejde, og herunder om du vil arbejde som stripper.

Dine forældre har ret til at træffe personlige beslutninger på dine vegne, og de har pligt til at træffe de valg, de mener, er de bedste for dig. De bestemmer også, om du må få lavet fysiske/kosmetiske indgreb. De kan faktisk også bestemme, hvad for noget tøj, du må have på.

Med hensyn til at tjene penge på at lægge billeder ud på nettet, skal du også vide, at det er ulovligt at dele intime billeder eller videoer af en person, der er under 18 år, også selv om du selv ville give tilladelse til det. Du kan læse mere om lovgivningen her: SletDet – lovgivning

Så selv om det ikke er sjovt at høre, så ja, på de her områder er du helt galt på den. Bagved lovgivningen ligger et ønske om at passe bedst mulig på børn og unge under 18 år.

Det kan være svært at gennemskue alle konsekvenserne af at strippe eller lægge seksuelle billeder ud på nettet. Du har sikkert hørt om andre unge piger, der har fortrudt og følt sig magtesløse over, at billeder af dem dukkede op alle mulige steder i lang tid efter, og det har påvirket deres selvværd og liv i det hele taget negativt.

Jeg håber, at du er blevet inspireret af mit svar til at snakke mere med andre om alle de tanker, du gør dig. Det er i samtalen med andre, man bliver mere bevidst, og får ny viden som kan hjælpe til at tage de rigtige valg. Med dit ærlige brev til os, har du åbnet op for det

De kærligste tanker

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.