Brev
Slår prutter med underlivet
Hej,
jeg er en pige på 15 år som har en mærkeligt problem.
da jeg var mindre har jeg altid fjollet rundt stået på hovedet og så vidre men det føler jeg ikke jeg kan nu fordi min skede slår prutter når jeg gør det!
Det er utroligt pinligt.
Min skede har meget nemt ved at suge luft ind og jeg syntes bare det er rigtig pinligt.
Er bange for at de sker i offentligheden og jeg bliver gjordt til grin.
Mit andet hul kan også let suge luft ind hvis jeg ligger med numsen i vejret.
hvorfor kan jeg det og kan jeg slippe af med der helt?
Det er så slemt at hvis jeg bare ligger i min seng og kaster benene op i luften at mit skede så prutter helt vildt 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Kvinder er forskellige både indvendig og udvendig. Derfor er der også nogen, der kan have mere luft end andre, men de fleste kvinder kender til at slå en prut med skeden engang imellem. Det er nemlig en ret almindelig ting for kvinder, at vi får luft i skeden, som kan give disse skedeprutter.
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med en anden kvinde/pige om det? Så du kan mærke, at du ikke er alene. Har du mon allerede gjort det? Talt med en veninde eller måske din mor?
Det kan godt være svært at snakke om sådanne ting, men man ender som regel med at få det bedre, når man får snakket med nogen om det. Derfor vil jeg råde dig til at tale med nogen. Du kan jo vælge at bruge humor, når du kommer ind på emnet. Så bliver det måske lidt nemmere at tale om.
Hvis du synes, det er meget slemt, kan du prøve at træne bækkenbunden. Det kan godt hjælpe lidt.  Hvis du ikke ved, hvordan du gør, kan du tale med din læge eller læse mere her: sundhed.dk – træning af bækkenbunden
Det ville være rigtig ærgerligt, hvis du skulle stoppe med at fjolle rundt på grund af en prut. Derfor håber jeg, at det at snakke med nogen, kan hjælpe dig til at synes, at det er okay med en prut eller to engang imellem.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen