Brunligt udflåd istedet for menstruation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14

Tusind tak for din brev. Det er super godt, at du er opmærksom på, hvad der sker med din krop.

Rigtig mange unge kvinder oplever lidt udflåd engang imellem. Og selvom du har haft menstruation i et par år allerede, så kan din menstruation stadig godt være uregelmæssig en gang i mellem.

Men hvis det lugter og er til gene med smerter, så er det en god idé at få det undersøgt og måske behandlet.

Du har endnu ikke fået talt med din mor, men du vil gerne. Og jeg synes også, at det er en rigtig god ide. Så kan hun måske hjælpe dig med at komme til lægen. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er lidt svært at få sagt til din mor, da det jo også er en privat sag og ikke altid lige nemt at skulle åbne sig omkring de intime snakke.

Jeg vil forslå, at du evt. skriver en sms til hende eller et brev, hvori du fortæller hende, at du har lidt svært ved at tale med hende omkring det her, men at du rigtig gerne vil have hendes hjælp til at finde ud af, om du skal til lægen.

Et andet forslag er, at du indleder en snak ved at sige, at du har nogle ” kvindeting”, som du godt vil tale med hende om.

Hvis du finder det for svært, så kunne du også tage en kopi af brevet, som du har skrevet til os og så bede din mor om at læse det.

Jeg kunne forestille mig, at din mor vil være forstående. Hun har jo selv været ung engang og har højst sandsynlig selv oplevet måske noget lignende.

Du kan derfor også altid selv vælge at ringe til lægen – du finder nummeret på dit sygesikringsbevis. Hvis din læge synes, det er nødvendigt, vil han/hun dog informere dine forældre om, at I har talt sammen.

Jeg kan også anbefale dig at læse mere om menstruation og udflåd på Sexlinen.dk, hvis det kunne hjælpe dig videre til en god snak med din mor eller andre som er dig nær.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.