Transseksuel

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.
Først vil jeg starte med at rose dig for dit mod til at dele den situation som du står i her med os på Børnetelefonen. Der er mange andre børn og unge, som vil finde stor hjælp og inspiration, når de læser dit brev og svar. For du er nemlig ikke alene om, at have de følelser som du har. Du kan i vores Brevkasse lige her eventuelt finde inspiration og gode råd fra andre unge, som er i lignende situation som du.

Jeg forstår godt at du er træt af, at skulle være en anden end den du egentlig er. Det bliver man rigtig træt af i længden. Så jeg vil give din kæreste ret i, at det er bedst, hvis du kan åbne lidt mere op for, hvem du rigtig er.
Det behøver du ikke at gøre på én gang. Men det kan gøres med små skridt.

Du har for eksempel allerede fortalt dine forældre om det, hvilket jeg synes er et stort og vigtigt skridt på vejen frem. Jeg håber at dine forældre har accepteret det og støtter dig. Det lyder for mig som om, at du har en rigtig sød kæreste, som kan lide dig præcis som du er.

Måske du som dit næste skridt kunne snakke med din klasselærer på skolen omkring det? Måske han/hun så ville kunne støtte dig i, at skulle fortælle det i klassen en dag?

Din lærer kunne arrangere en snak omkring transseksualitet i undervisningen eksempelvis. Mange mennesker tager afstand fra de ting, som de ikke kender til, er usikre på og måske ikke er vant til. Men hvis de vidste noget mere omkring det – så kunne det jo være, at du ikke ville møde så meget modstand? Du ville samtidig være med til at gøre transseksualitet mindre ukendt og måske endda kunne hjælpe andre, der kan sidde og føle sig anderledes i din klasse.

Uanset hvor meget modstand der må komme fra omverden, så er det din lærers pligt, at du bliver accepteret i klassens fællesskab, som den unikke person, som du er.

Hvis du føler føler, at du har brug for flere gode råd og rådgivning, kan jeg varmt anbefale dig at kontakte lgbt+ ungdom, som du kan læse mere om her. Her kan du snakke med unge mennesker, der hver især har taget stilling til deres køn og seksualitet og dermed kan sætte sig ind i din situation.

Jeg ønsker dig alt det bedste på din vej frem.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet