Hvad skal jeg gøre for at jeg ikke bliver trist over mine livsvalg senere?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at der er en masse tanker og følelser, der fylder rigtig meget hos dig lige nu, og jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt alene med dem. Det lyder som om, at dine forældre måske har haft lidt svært ved at forstå, hvad du mente, da du sprang ud. Derfor er det også godt, at du skriver herind, så du ikke længere skal gå alene med dine spørgsmål og bekymringer.

Det er vigtigt, at dine forældre forstår, at du faktisk har vidst, at du ’er en dreng’ i fire år, og at det ikke er en fase. Selvom det kan være rigtig svært at tage emnet op, kunne du så forestille dig at snakke med din mor og far om det igen? Hvis en samtale er alt for uoverskuelig, kan det også være, at du kan skrive et brev til dem – eller måske bare til én af dem, hvis det bliver for voldsomt at skulle tale med dem begge to på én gang? Du kan også vise dem det brev, du har skrevet til os – evt. sammen med svaret her.

Der er nemlig intet forkert i ikke at være cis og stille spørgsmål til kønsidentitet og præferencer uanset valg. Det er ret flot, at du har vidst, at det var sådan, du havde det, allerede for fire år siden, og at du har talt med dine forældre og bliver mere og mere klar til at ’springe helt ud’. Men det kan være en proces, der tager rigtig lang tid – sommetider mange år. Selvom det kan være ubehageligt og frustrerende at tingene ikke går så hurtigt, som man ville ønske, de gjorde, er det godt, hvis man kan give sig selv lidt tålmodighed og tage ét skridt af gangen.

Første skridt vil nok være at tale med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at tage de næste skridt. Der er mange store skridt, der skal tages, og så er det rart, at man har nogen ved sin side, som kan støtte og hjælpe. Du og dine forældre kunne måske sammen kontakte LGBT Danmark (Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner). De har en rådgivning, hvor man netop kan henvende sig, når man står i en situation og har en masse spørgsmål og dilemmaer. LGBT Danmark har en rådgivning, man kan kontakte på forskellige måder. Du kan læse mere om det lige her: http://lgbt.dk/radgivning/. I LGBT-rådgivningen sidder folk, som selv identificerer sig som homoseksuelle, transpersoner eller noget helt andet, så de ved en masse om, hvordan det er at stå med alle de spørgsmål.

Du er også altid meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111 og få en snak om det hele.

Jeg kan godt forstå, at du også har en masse tanker om, hvordan du skal fortælle dine venner, at du ikke er cis. Jeg tænker, at det måske er noget, du kan vente med at fortælle, til du først har fået snakket lidt mere med dine forældre – eller med os eller LGBT+ Danmark. Det kan være rart at have snakket med nogen om det, som kan støtte én og give gode råd – og måske være med til at fortælle det videre til nogen.

Dine forældre vil også kunne hjælpe dig med at gå til lægen og finde ud af, hvilke muligheder der er, f.eks. i forhold til stop hormoner og testosteron-behandlinger.
Hvis du ikke synes, at du kan tale med dine forældre, kan det være, der er en anden voksen tæt på dig, du kan starte med at snakke med? Det kan være en anden person fra din familie eller en lærer fra din skole? Måske kan vedkommende hjælpe dig med at tale med dine forældre? Du har også mulighed for selv at tage til lægen og få en snak. Din læge kan fx også snakke med dine forældre om det - måske ville det være en idé for dig?

Det er megasejt, at du har gjort dig så mange tanker om, hvordan du har det, og at du også allerede har prøvet at tale med dine forældre om det. Jeg tror på, at du er klar til også at tage næste skridt og tale med dine forældre igen – eller kontakte os eller LGBT+. Man skal og behøver nemlig ikke gå alene med de tanker og følelser. Du er nemlig ikke alene om at have det sådan.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

PS. BB står BørneBrevkassen. Det er et par år siden, at vi skiftede til BørneTelefonen for ikke at skabe forvirring blandt vores børn og unge. Så nu har alle vores rådgivningstilbud til børn og unge under samme navn BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet