Transkønnet – gider ikke mere!

Nu skriver jeg for 6. gang og håber vitterlig at i gider og svarer!

Kan siger det lige ud. Er træt af at være i den krop jeg er i. Det eneste jeg vil er at være i den krop jeg tilhører i.

Har talt med min læge, har gået til psykolog – i 5 år- om det, jeg er på psykiatrien, og har fået samtale hos sexologisk klinik.

MEN! Jeg er træt af at hører at jeg skal vente til jeg er 18.

Så jeg skal spilde det meste af min ungdom på selvhad og depression mens andre bare har det sjovt? Jeg synes ikke det er fair!

Mit spørgsmål er hvorfor kan transkønnet ikke får en mulighed for at gå i process?

Hvorfor må man ikke opereres? Det er jo ikke rigtig kosmetisk!

Er der nogle smuthuller et sted omkring hormon behandling?

Mvh SNR

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære SNR

Tak for dit brev, som handler om at vente på at blive 18 år, så du kan starte den fysiske proces med at skifte køn. Og hvor er jeg glad for, at du tålmodigt bliver ved at skrive herind, til du får svar – det synes jeg er stærkt gået.

Jeg kan læse, at du er rigtig træt af at vente på at blive 18 år, da du først der kan påbegynde processen. Du fortæller også, at du har været alle de relevante steder gennem 5 år. Både hos lægen, i psykiatrien, til psykolog og til samtale på sexologisk klinik.

Jeg kan godt tænke mig til, at det er ubehageligt og svært at føle, at man er i den forkerte krop. Og som du rigtig fint skriver om - hvordan man kæmper med selvhad og depression, mens man kan se på, at ens jævnaldrende finder sig på plads i deres kroppe i puberteten.

Mellem linjerne kan jeg mærke både din selvfølgelig tydelige utålmodighed, men også en vrede over at det skal være sådan lige for dig – er det rigtigt?Du spørger til, hvorfor man skal være 18 år for at kunne gå i gang med processen at forandre kroppen samt at blive opereret.

Det er ikke sådan, at jeg har et 100% svar til dig, men jeg tænker, at det kunne have med tre ting at gøre. Det er dog vigtigt at understrege, at jeg ikke er læge eller ekspert på dette område – det er således kun mine tanker om det.

Det ene er det juridiske aspekt, at man først er myndig, når man er 18 år, og at det er en stor beslutning, der påvirker hele resten af ens liv, så derfor skal man både være sikker i sin beslutning, men også psykisk moden og kunne afveje de risici, der er ved ved medicinsk behandling og operation.

Der er til næsten al behandling bivirkninger og risiko for komplikationer. Så selvom jeg kan høre på dig, at du ved, hvad du vil, er der så nogen fordele ved, at du har tid til at undersøge tingene og sætte dig ind i, hvad der måske er dig i vente, når du bliver myndig?

Det andet er, at din krop fortsat udvikler sig nu, og jeg ved ikke, om man kunne forestille sig, at du skal være færdig udviklet, før man kan begynde behandling? Er det noget, du har snakket med en læge om – eller inde på sexologisk klinik?

Angående om der er et smuthul med hormonbehandling – tænker jeg, om du mener, om der er mulighed for, at du kunne få hormonbehandling, inden de fyldte 18 år. Og det ved jeg desværre ikke. Jeg ville foreslå dig at snakke med en læge om det - eller prøve sexologisk klinik igen..

.Du skriver ikke noget om, hvem du udover forskellige behandlere kan snakke med om disse ting. Har du opbakning fra dine forældre, ved nogen af dine venner det – eller er det noget, du går med selv? Har du snakket med nogen, der er i samme situation som dig?

Vi vil meget gerne snakke med dig på BørneTelefonen, hvis du har lyst til det, det kan være både på telefon, chat og sms. Og selvfølgelig er du også velkommen til at skrive igen. De medicinske spørgsmål synes jeg, du skal skrive ned og tage med næste gang du skal til lægen, da vi ikke er eksperter her. Men hvordan du har det, og det selvhad nævner, at du føler dig deprimeret, frustreret og vred, det kan vi bestemt snakke om.

Jeg ønsker dig alt godt. Du er meget velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet