Brev
Føler mig ikke sådan
Hej jeg er en dreng på 15 år.
Her den anden dag havde mig og min barndomsven sex. Vi er samme aller.
Men jeg er bare meget usikker for vi lå bare og snakkede da det lige pludselig skete og det var dejlig. Men efter kunne jeg godt mærke på mig selv at det var forkert det vi gjorde for jeg har ikke lyst til at være gay.
Men er jeg det?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev. I mit svar vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt videre.
Du skriver, at du har haft sex med din barndomsven af samme alder og køn, og at det var dejligt. Men nu lyder det som om, at der er opstået nogle følelser indeni dig, som gør dig i tvivl om, om det var forkert af dig. Og at du ikke har lyst til at være homoseksuel, og du spørger til, hvorvidt du er det nu.
For lige at svare på dit spørgsmål først. Nej, du er ikke nødvendigvis homoseksuel resten af livet fordi du har haft sex med en mand en gang eller ti. Seksualitet handler i høj grad om at udforske og prøve sig frem og lære sig selv at kende. Du skriver, at det var dejligt, at det pludselig skete, da I lå og snakkede. Og det er jo fantastisk. Måske er der noget her, som er værd at udforske. Det er helt op til dig at mærke, hvad der føles rigtigt for dig.
Det lyder på mig som om, at du skal prøve dig frem. Måske er det en engangsting og måske har du lyst til at prøve mere, begge dele er helt okay. Jeg har et lille afsnit fra en side om seksualitet fra sexlinien, som jeg synes beskriver det meget godt, hvis du har lyst kan du her læse om “SEKSUALITETEN ER I BEVÆGELSE” og “AT DEFINERE SIN SEKSUALITET” – der er et ønske om, at placere sig selv og andre i kasser i vores samfund. Læs mere her.
Det er især meget almindeligt, at opleve at seksualitet bliver opdelt i, om man ser sig selv som enten heteroseksuel, homoseksuel, biseksuel eller aseksuel.
Men det er ofte rigtig svært med den slags kategorier i praksis, fordi rigtig mange oplever, at de ikke passer ind i dem.
Og ofte bliver heteroseksualitet set som “udgangspunktet”, altså det normale eller det naturlige. Andre seksualiteter bliver set som noget, der afviger eller er anderledes sammenlignet med heteroseksualitet. Det kalder man også for heteronormativitet.
Men der findes ikke nogen “naturlig”, “normal” eller “rigtig” seksualitet.
Det er altid kun dig selv, der ved, hvad din seksualitet er, og om du har lyst til at bruge en bestemt definition for at beskrive dig selv og din seksualitet.
Derfor er svaret “nej”, hvis det ikke er det du føler, og måske er det ikke vigtigt for dig at vide lige nu. Prøv om du kan slippe trangen til at beslutte noget nu, og prøv dig frem. Det er måske nemmere sagt end gjort, men jeg håber, at du kan finde ro i, at én handling ikke definerer dig som menneske – i dette tilfælde lyder det i højere grad som om det var en berigelse for dig at prøve.
Det er ved at prøve forskellige ting i livet, at vi bliver klogere på os selv og andre.
Jeg forstår dog godt, at du bliver forvirret og i tvivl om flere ting, hvis du aldrig har tænkt, at du ville have sex med en anden mand, men mange oplever gennem deres liv, at de føler sig tiltrukket af flere køn – og måske endda på samme tid. Og for nogle har seksualitet slet ikke noget med køn at gøre. Du kan være forelsket eller tiltrukket i nogen som menneske, og ikke deres køn. Det er en ret fin betragtning, synes jeg.
Mit bedste råd er nok, at du kan prøve at se tiden an, prøv at mærke efter, hvad du har lyst til. Selvom at vi i vores ret fastlåste samfund, ikke har de vilde muligheder for at skeje ud, så prøv at se om du kan gøre mere af det du har lyst til uden at tænke på, hvordan du vil fremstå i andres øjne – for det vigtigste er jo, at du trives i DIT liv.
Det skal andre ikke have lov til at definere mere end højst nødvendigt.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar! Og ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe til os igen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen