Brev
Transkønnet
Navne er anonymiseret af redaktionen
Hej.
Mit navn er A og jeg er en transkønnet fyr på 16 år.
Jeg er gang på gang i læbet af de sidste to pr blevet afvist af sexologisk klinik som er de eneste der kan hjælpe med den slags jeg beder jer eller nogen om hjælp det er uudholdeligt st leve i den forkert krop, det har jeg gjort i 16 nu og jeg kan snart ikke mere.
Tak på forhånd
Mvh A
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 16 år,
Tak for dit brev til Brevkassen, jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig.
Jeg kan forstå ud fra dit brev, at du er en transkønnet fyr og det har du været bevidst om i mange år. Jeg vil først og fremmest rose dig for at stå ved, hvem du er! Det er ikke alle unge mennesker som er bevidste om, hvem de er, i den alder.
Med det sagt, kan jeg forstå at du er blevet afvist af sexologisk klinik to gange. Og uden helt at vide det, så kunne jeg forestille mig at det må føles hårdt ikke at kunne starte processen, hvor du kan skifte køn og ligne den, du føler dig som.
Nu er jeg ikke helt klar over, hvad afvisningen fra Sexologisk Klinik indebærer for dig. Og hvordan du selv ser på dine muligheder fremover. Et kønsskifte har jo mange sider: en hormonel, en kirurgisk og en juridisk side. Mange nøjes med et delvist kønsskifte, der fx kun er hormonelt – andre gennemgår alle sider af kønsskiftet.
Den hormonelle side af et kønsskifte: Man får stophormoner, der hæmmer kroppens produktion af enten testosteron (mandligt kønshormon) eller østrogen (kvindeligt kønshormon). Derudover får man krydshormoner. Som en biologiskfødt pige vil man altså få mandlige hormoner, og som en biologiskfødt dreng vil man få kvindelige kønshormoner. Kroppen vil på den måde ændre sig til det modsatte køn. Man skal være over 18 for at få krydshormoner.
Det kirurgiske side af et kønsskifte: Hos en kvinde opereres æggestokke og livmoder væk. Man kan også få fjernet skeden. Bagefter kan en penis skabes ved en operation. Nogle vælger også at få opereret brysterne væk.
Det kirurgiske kønsskifte hos en mand sker også ved en operation, hvor penis og testikler fjernes, og der skabes kvindelige ydre kønsorganer. Man skal være over 18 for at blive opereret.
De juridiske side af et kønsskifte: Oplysninger i fx pas, kørekort og sundhedskort og i alle offentlige systemer, bliver ændret til det køn, man vil skifte til. Det kan ske, når man bliver 18. Man skal ansøge i Økonomi- og Indenrigsministeriet – og efter 6 måneder skal man bekræfte ansøgningen.
Skifter man til kvinde – bliver det sidste tal lige. Det betyder, at man i sit sundhedskort, kørekort og pas står som kvinde.
Skifter man til mand – bliver det sidste tal ulige. Det betyder, at man i sit sundhedskort, kørekort og pas står som mand.
Jeg forstår, at din læge har henvist dig videre til Sexologisk klinik. Jeg får det indtryk, at du har fået afslag på stophormoner – ved du hvad begrundelsen for afslaget er? Det er også muligt, at du har fået stophormoner, men er blevet afvist i forhold til kønsskifteoperation. Jeg er ikke helt klar over din situation ud fra oplysningerne i dit brev.
Uanset hvad – så ved du jo nok allerede af erfaring, at et kønsskifte er en lang proces, og at man har ikke ’ret’ til et kønsskifte. Hverken når man er under eller over 18 år.
Har du nogen at tale med om dine frustrationer og tanker? Der er foreningen LGBT+ Danmark på nettet, hvor du kan læse dig frem til en masse relevante oplysninger og her vil du også have muligheden for at mødes med andre unge transkønnede. https://lgbt.dk/om-lgbt-dk/
Du kan også prøve Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn her  de kan give dig nogle flere råd.
Jeg håber, ikke at du giver op mht. den sexologisk klinik: Jeg tænker, du har brug for en forklaring på afslaget. Måske kan din læge også tale med dig om afslaget ? Du kan jo kontakte din læge for en uddybende samtale, hvis du har lyst. Jeg tænker jo, at du også har brug for at tale med lægen om, hvad du nu kan gøre: Du har det jo dårligt og kan måske tale med lægen om din situation.
Jeg håber, at du fortsætter med at søge efter dét, du har brug for, så du kan være den, du er! Du fortjener at have det godt, og leve dit bedste liv! Du kan måske, mens du venter på næste skridt, gå klædt som en dreng, tale som en dreng, have et drengenavn, gøre “drengeting” og bare være den dreng, du er!
Jeg sender dig de bedste tanker herfra og ønsker dig alt det bedste!
Du kan altid skrive ind til os igen eller ringe på 116111
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen