trans?

hej

jeg er ret sikker på at jeg er trans men min mor villeikke støtte det og jeg er for bange til at sige noget.jeg har det virkelig dårligt med mine bryster og vil gerne have en binder men der er ingen chance for at jeg kan få en uden min mor opdager det.

jeg har en kæreste lige nu og hun er lesbisk og jeg er bange for at hun ville slå op med mig hvis jeg sagde det til hende.

hvad gør jeg?

13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Jeg kan høre, at du er bekymret for, om din mor og kæreste vil tage godt imod, at du er trans. Det kan jeg sagtens forstå, er svært at tænke på. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Her på BørneTelefonen snakker jeg med andre børn og unge, som tænker på deres kønsidentitet. Mange fortæller, at det svært hvordan man skal få det sagt. Ofte er de også bange for, hvordan deres familie, venner og kæreste vil reagere, hvis man fortæller det. Det kan jeg høre, også er bekymring som fylder hos dig.

Det er vigtigt for mig at sige, at man ikke behøver “bekende” eller “afsløre” sin kønsidentitet overfor sin familie og sine venner. Nu kender jeg ikke din mor, men jeg tænker, at hun grundlæggende ønsker, at du er glad – uanset om du føler dig som pige, dreng, trans, non-binær eller andet.

Hvis du har lyst til at fortælle din familie og kæreste om din kønsidentitet, skal du selvfølgelig bare gøre det. Men det er bestemt ikke et krav!

Hvis du gerne vil fortælle om din kønsidentitet, kan det være en god idé at overveje, hvornår det er et godt tidspunkt at sige det. Vælg gerne et tidspunkt, hvor I ikke er på vej ud af døren, så der er tid til at snakke det igennem.

Når tidspunktet føles rigtigt for dig, kan du fx starte med at sige “Jeg er begyndt at tænke over, hvordan jeg har det med mit køn. Lige nu føles det mest rigtigt for mig, at betegne mig som transkønnet”. Ved at sige “lige nu”, siger du samtidig, at du er ved at lære dig selv bedre at kende. Det er noget de fleste mennesker kan relatere til.

Jeg oplever også, at det kan fungere godt, at fortælle at man frygter personens reaktion. På den måde, kan den person man snakker med være mere opmærksom på deres reaktion til det, du gerne vil sige. Hvad tænker du mon om den idé?

Hvis du har brug for flere råd, kan jeg også varmt anbefale at tale med LGBT+ ungdom. De tilbyder rådgivning om kønsidentitet, seksualitet, hvordan man får det sagt mm. De kan derfor også være gode at snakke med om den tvivl du har om, hvordan du får det sagt. Jeg sender dig et link HER.

Du kan også snakke med FSTB – foreningen for støtte til transkønnede børn. De tilbyder rådgivning til børn og unge der er transkønnede, og andre som ønsker mere viden om køn og identitet. Læs mere her: FSTB

Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at ringe eller skrive herind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet