Konfirmation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 13 år

Hvor er det godt, at du skriver og beder om hjælp. Og sikke et flot og stort skridt du har taget for at blive dreng. Det lyder som om du har været gennem en helt masse tanker og beslutninger, som din familie bakker dig op i. Det vil jeg først og fremmest rose dig for. Nu er du så nået til det skridt hvor du vil fortælle hele “verden” om at du nu har et nyt navn.

Det giver rigtigt god mening at du har modstand imod at blive døbt i dit gamle navn og det giver også rigtig god mening, at du tænker at konfirmationen er det “normale” at gøre. Jeg tror der er en hel del på din alder, der vælger konfirmationen til på grund af, at de gerne vil være en del af et fællesskab. Om man så er religiøs eller ej.

Mit bedste råd til dig lige nu med hensyn til konfirmationen er at du sammen med din mor og far, tager kontakt til den præst der er i dit sogn og så tager en samtale med ham/hende om dine muligheder. Det kan jo være at præsten kan hjælpe med en måde, hvor det vigtige ved din mulige dåb ikke er navnet, men dig som menneske, der skal døbes. Måske kan I tilføje et mellemnavn til dig eller på anden vis give dit gamle navn mindre status.

Jeg ved at det skridt du allerede har taget er så vigtigt og at du har brug for forståelse, accept og støtte fra dem, der er omkring dig. Netop derfor kan jeg forestille mig at det overgangsskift som konfirmationen også indeholder, kan være særligt vigtigt for dig. Så hvis ikke du føler dig rummet i den kirkelig konfirmation, kan du måske finde alternative ritualer – og ikke blot en nonfirmation, som dine forældre foreslår.

Der er også det alternativ at du simpelthen får en navneændring. Derved kan du blive døbt i dit nye navn. Det kan dine forældre hjælpe dig med når du er mellem 12-17 år Erklæring om kønsidentitet til brug for ansøgning om navneændring for unge 12-17 år. (familieretshuset.dk)

Det er selvfølgelig et stort skridt at tage at ændre dit navn officielt, men det er muligt. Og når du er klar til at fortælle dine venner og omgangskreds om dit valg, så er det måske det skridt der skal til for dig. Så kan du døbes og konfirmeres i dit nye navn. Som dig.

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre.

Jeg ønsker dig alt det bedste . Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på 116111.

De bedste hilsener BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet