Mit køn??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årig

Jeg kan sagtens forstå dit dilemma, og at du ikke helt ved hvad du skal stille op.

Du har allerede nogle gode overvejelser omkring din situation - og jeg fornemmer, at det er noget du har tænkt meget over. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget for dig.

I teenagealderen eksperimentere de fleste med forskellige roller, tøjstil, hår, væremåder, seksualitet osv. Det er en del af, at være teeneager. Og nogen oplever ligesom dig, at de ikke føler sig tilpas med deres krop eller deres væremåde.

Det er rigtig ærgerligt, at din far og hans kæreste ikke kunne tage dit dilemma alvorligt - jeg vil foreslå, at du prøver igen. Fortæl dem, at det fylder rigtig meget for dig, at du gerne vil have deres hjælp og har brug for deres støtte.

Måske har du en tæt ven som du kan tale med, måske vil du opleve at de har haft lignende tanker og andre overvejelser om "hvem er jeg?".

Jeg syntes, at det er en god ide at starte med din tøjstil - det er en nem måde, at få afprøvet noget nyt og du vil helt sikkert ret hurtig mærke en forskel. Herefter kan du enten gøre mere eller lade være.

Du kan læse mere om hvad andre unge har tænkt og gjort med køn, identitet og normer her på: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/koen.aspx  Det virker ofte positivt at læse om andre, der har stået i noget af det samme.

Jeg vil minde dig om, at have god tålmodighed med dig selv (og dine omgivelser) - Ting tar' tid, siger man. Og det gælder særligt i dette tilfælde, det er vigtigt, at du selv kan følge med i at finde vej.

Jeg vil ønske dig nogle gode snakke, og håber at du finder din vej, hvor du kan føle dig godt tilpas.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet