Brev
Konfirmation
Hele min klasse taler om konfirmationer imens jeg slet ikke er klar. Jeg er født pige men har fundet ud af at jeg er dreng.
Hele min familie kalder mig mit “nye” drenge navn og klassen kalder mig det samme som før. Jeg er ikke døbt, så hvis jeg konfirmeres skal jeg jo døbes i mit gamle navn.. Tror jeg? Jeg har slet ikke hørt noget om det. Det kan jo ende sådan, og det ville være rigtig nederen for mig isser når jeg snart havde tænkt mig at sige til min klasse at jeg ville blive kaldt mit nye navn. Mine forældre siger at jeg måske bare skal nonfirmeres så jeg ikke skulle føle den her ubehagelige følelse af at blive døbt i det forkerte navn. Hvilket lyder bedst, men bare ikke hos mig. Jeg har det virklelig svært med at føle mig normal og vigtig her i verden, så at blive konfirmeret ville måske få mig til at følge mig vigtig og “normal/ligesom de andre” .
Håber i forstår. <3
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 13 år
Hvor er det godt, at du skriver og beder om hjælp. Og sikke et flot og stort skridt du har taget for at blive dreng. Det lyder som om du har været gennem en helt masse tanker og beslutninger, som din familie bakker dig op i. Det vil jeg først og fremmest rose dig for. Nu er du så nået til det skridt hvor du vil fortælle hele “verden” om at du nu har et nyt navn.
Det giver rigtigt god mening at du har modstand imod at blive døbt i dit gamle navn og det giver også rigtig god mening, at du tænker at konfirmationen er det “normale” at gøre. Jeg tror der er en hel del på din alder, der vælger konfirmationen til på grund af, at de gerne vil være en del af et fællesskab. Om man så er religiøs eller ej.
Mit bedste råd til dig lige nu med hensyn til konfirmationen er at du sammen med din mor og far, tager kontakt til den præst der er i dit sogn og så tager en samtale med ham/hende om dine muligheder. Det kan jo være at præsten kan hjælpe med en måde, hvor det vigtige ved din mulige dåb ikke er navnet, men dig som menneske, der skal døbes. Måske kan I tilføje et mellemnavn til dig eller på anden vis give dit gamle navn mindre status.
Jeg ved at det skridt du allerede har taget er så vigtigt og at du har brug for forståelse, accept og støtte fra dem, der er omkring dig. Netop derfor kan jeg forestille mig at det overgangsskift som konfirmationen også indeholder, kan være særligt vigtigt for dig. Så hvis ikke du føler dig rummet i den kirkelig konfirmation, kan du måske finde alternative ritualer – og ikke blot en nonfirmation, som dine forældre foreslår.
Der er også det alternativ at du simpelthen får en navneændring. Derved kan du blive døbt i dit nye navn. Det kan dine forældre hjælpe dig med når du er mellem 12-17 år Erklæring om kønsidentitet til brug for ansøgning om navneændring for unge 12-17 år. (familieretshuset.dk)
Det er selvfølgelig et stort skridt at tage at ændre dit navn officielt, men det er muligt. Og når du er klar til at fortælle dine venner og omgangskreds om dit valg, så er det måske det skridt der skal til for dig. Så kan du døbes og konfirmeres i dit nye navn. Som dig.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre.
Jeg ønsker dig alt det bedste . Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på 116111.
De bedste hilsener BørneTelefonen