Transkønnet. forældre forstår ik

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Hvor er det godt, at du skriver og beder om hjælp. Jeg vil prøve at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Jeg ved fra andre unge, at det kan være rigtig svært, når man har det sådan, at ens køn indeni ikke passer med, hvordan ens krop ser ud. Og at man har meget brug for forståelse, accept og støtte fra dem, der er omkring en.

Hvor er det stærkt, at du har fortalt dine forældre, hvordan du har det. Og hvor må det være frustrerende for dig, at de alligevel ikke respekterer dit ønske om at leve som dreng.

Jeg kommer til at tænke på, om det mon er fordi, de egentlig ikke rigtig forstår det og forstår, hvor meget det betyder for dig.

For forældre kan det være lidt overvældende, når deres barn ikke ønsker at leve som det køn, de fik tildelt ved fødslen. For mange er det noget der kræver lidt tid at vænne sig til og finde ud af at være i.

Det er heldigvis sådan, at mange i dag er blevet meget bedre til at acceptere, at transkønnethed er naturligt. Men det er stadig forholdsvist nyt, især for mange forældre som er vokset op i en tid, hvor man ikke så sådan på det og ikke talte så åbent om det.

Så mange forældre ved faktisk ikke, hvad det vil sige at være transkønnet. De kan synes, at det er mærkeligt og fx tænke, at det bare er noget deres barn finder på, at det nok bare er en overgang, og at det så vil gå over. Måske har dine forældre det sådan?

Jeg siger det slet ikke for at undskylde dine forældre. Du har ret til at leve som det køn og med den kønsidentitet, du ønsker. Og det skal dine forældre acceptere.

Men hvis de faktisk ikke forstår, hvor meget det betyder for dig, så tænker de måske heller ikke over, hvordan det påvirker dig fx at blive kaldt pige.

Du spørger, om du, skal skrive et brev til dem igen. Det tænker jeg er en god idé. Jeg ved jo ikke, hvad du skrev første gang. Men måske kan du denne gang prøve at beskrive, hvordan du har det. Fx hvad det gør ved dig, når de kalder dig pige og hvad det ville betyde for dig at blive klippet eller gå med binder.

Måske kan du også foreslå dine forældre at lære noget mere om transkønnethed. Så de kan blive klogere på, hvad det vil sige, og hvordan de bedst kan støtte dig. På nettet kan de finde mere viden. Jeg har set, at der er foreninger, der samler viden og tager initiativer af forskellig art. Måske kunne du og dine forældre prøve at søge mere viden her?

Foreningen LLGBT+- har også nogle rådgivningstilbud. De har blandt andet et tilbud, der hedder Transit Talk. Det er et samtaletilbud til alle, der er transperson, nonbinær eller kønsdivers. Der kan du komme til at skrive eller snakke med en anden person, som er i en lignende situation som dig, og som samtidig har erfaring med at tale med andre om kønsidentitet. Jeg tænker, at de fx kan være gode at snakke med om, hvad du kan sige om dit køn, når andre spørger. Deres rådgivning har åbent hver onsdag fra kl. 18-20 på telefon, mail og ved fysisk fremmøde efter aftale.

Jeg foreslår det også, fordi jeg tænker, at det kunne være dejligt for dig at kunne snakke med og måske finde sammen med andre unge, som er i samme situation som dig. Så du kan opleve, at du langt fra er alene og måske også kan finde nogle, som kan kan støtte dig, når du har brug for det.

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre.

Jeg ønsker dig alt det bedste i din proces. Og husk – du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på 116111.

Mange kærlige hilsener fra BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet