Planer om at klippe mit hår men min far er imod

Jeg er Transkønnet (Ftm) og havde planer om at klippe mit lange hår af om en uge i ferien men min far er imod og vil gerne have at jeg skal beholde mit lange “flotte” hår. Han ved ikke jeg er trans og har ikke planer om at fortælle ham, jeg ville bare vide om i kender nogle undskylninger til at klippe mit hår uden at sige jeg er trans.

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årig,

Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt, at du skriver, så du får sat ord på de tanker, du har omkring at klippe dit hår. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er svært når din far er imod at du klipper dit hår.

Du har fundet ud af, at du gerne vil have kort hår. Det er meget almindeligt, at man prøver forskellige stile af og på den måde finder ud af, hvad man godt kan lide.

Du spørger, om du kan give en anden grund til din far for at ville have kort hår. Her tænker jeg, at du kan prøve at sige, at du bare har lyst til at prøve det. Det er helt almindeligt at prøve mange forskellige frisurer af – især når man er ung. Det er en god måde at finde ud af, hvad man selv bedst kan lide.

Tror du, at du kunne sige noget i den stil til ham? Du kan måske også prøve at finde nogle kendte, som er korthårede og vise ham billeder af dem. Nogle, som du synes ser godt ud.

Du fortæller at du ikke har planer om at snakke med din far om at du er transkønnet. Har du mon snakket med nogle andre om det? Jeg tror det er vigtigt at du får delt dine tanker med nogle andre. Måske du allerede har én i tankerne, en ven eller en fra din familie, som du gerne vil fortælle det til?

Hvis du ikke føler dig klar til at dele det med nogen, som du kender, så forstår jeg det virkelig godt. Det kan være rigtig svært, at skulle sige det højt, når man ikke ved, hvordan andre vil reagere.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du ringer eller skriver til dem der hedder LGBT+ UNGDOM. De har det de kalder LGBT+ Ungdomstelefonen, som minder lidt om BørneTelefonen, det er bare særligt for unge, der har spørgsmål omkring det at springe ud, usikkerhed om kønsidentitet og seksuel orientering, og mange andre ting. Man kan både skrive og chatte med dem.

Du kan få fat i dem her LGBT+ Ungdom. De har også grupper for unge, hvor man kan møde andre, der har nogle af de samme udfordringer.

Jeg håber meget, at du har fået mod til at snakke med din far om, hvordan du har det. Du har taget det første skridt ved at skrive herind. Det er meget modigt.

Hvis du har brug for at snakke mere, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvor vi meget gerne vil hjælpe dig med flere råd.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet