hvorfor kan jeg ikke ligne en dreng?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret.

Kære du

Jeg læser dine ord om, at du ikke har lyst til at være på jorden mere, og det bekymrer mig virkelig. Jeg er glad for, at du har skrevet til os.

Mange unge deler lignende følelser og oplevelser med os. Det kan være en rigtig stor udfordring at finde sig til rette i sin krop, hvis den føles forkert eller ubehagelig.

Du nævner også, at andre ikke spørger ind til dit køn, og du tænker, at det skyldes, at du ikke ligner det, man traditionelt tænker på som en dreng.

Tænk på, hvordan det er at have en yndlingsfarve. Forestil dig, at din yndlingsfarve er blå, men alle siger, at du kun kan lide grøn. Du vil måske føle dig lidt trist og forvirret, fordi det ikke ville føles rigtigt at sige, at du elsker grøn, når det ikke er din yndlingsfarve.

Jeg forstår, at det kan være svært, når dine følelser om køn ikke stemmer overens med det, du mærker hos andre.

Det er almindeligt at sammenligne sig med andre.

Du nævner, at dine venner ser ud som drenge. Jeg er nysgerrig efter at høre mere om, hvad det betyder for dig at “ligne en dreng.” Du beskriver, at du har ændret dit hår, makeup og tøj. Sådan som jeg forstår det, har du en bestemt idé om, hvordan drenge ser ud.

Jeg kan godt forstå, hvis du føler sådan. Det kan virke som om, at vores samfund har klare forventninger til, hvordan drenge og piger skal se ud.

Men jeg er sikker på, at du som en person, der er nysgerrig og åben for nye muligheder, ved, at tingene ikke altid er så faste. Faktisk er der mange, der mener, at der er flere måder at se ud på end bare de to. Sådan havde du det måske også da du sprang ud som non-binær?

Jeg kan se, at du har prøvet mange forskellige ting for at finde dit eget udtryk, men det er vigtigt at huske, at det er en proces. Det kan godt tage tid at udvikle sig til den man ønsker at være.

Men bare dét, at du mærker efter og står fast i dig selv, er en stor bedrift som du kan være stolt af.

Samtidig er det også vigtigt at huske, at det ikke kun handler om, hvordan du ser ud, men også hvordan du føler dig indeni. Man kan nemlig nemt komme til at fokusere på bestemte ting ved ens udseende, og så bruge vildt meget energi på at være irriteret på netop det. Det gør at man helt glemmer at se de ting man godt kan lide ved sig selv.

Sådan er det for rigtig mange, for vi er alle udstyret med en hjerne der gerne vil have at vi “passer ind”. Det kan få os til at være alt for hårde ved os selv.

Lad mig give dig en idé til en øvelse, som måske kan hjælpe dig:

Prøv at finde noget ved dig selv eller dit liv, som du virkelig godt kan lide. Det kan være noget så simpelt som at have flotte ben, velplejede øjenbryn eller at være en rigtig rar person at være sammen med.

Det er som at finde en modvægt til de ærgerlige følelser.

Hvis nu det var din bedste ven, der kom til dig med præcis de her udfordringer, og du så dit spejlbillede som din bedste ven. Måske du så ville give ret i, at dit udseende er feminint, MEN at du altså har flotte ben, flotte øjenbryn eller måske er en rigtig rar person, at være sammen med.

Kunne du mon tænke dig at prøve det som en tænke-leg?

Måske opdager du at det kan være rart med en lille pause fra det negative, og det syn du ellers plejer at bruge.

Det kan være rigtig svært at stå fast, når andre ikke forstår eller ser det, du ønsker, de skal se.

Det kan sammenlignes med et træ, der står stærkt i en voldsom storm. Står man alene, kan det være enormt udfordrende at holde fast, men når man er en del af et fællesskab (som en skov af træer), bliver det ofte lidt lettere.

Derfor er det virkelig vigtigt at have nogen at tale med!

Det er rart, at læse at du har andre venner, der er transkønnede. Det er så vigtigt med et godt fællesskab, så man husker på, at det er okay at være den, man er, og at der er mennesker, der vil støtte én og hjælpe én med at finde sin vej til at være glad og tryg i sin krop.

Jeg kommer til at tænke på om dine venner måske kan hjælpe dig? De har måske nogle gode råd eller andet, der kan hjælpe dig til at føle dig mere til rette i din krop.

Hvis ikke det er noget for dig, kunne det også være en idé at tale med en voksen, som du har tillid til, om de følelser, du oplever.

Jeg læser, at dine forældres reaktion på at du sprang ud, holder dig tilbage fra at dele dine tanker med dem.

Det er ærgerligt, at deres reaktion har gjort dig utryg ved dem, for det betyder måske, at du føler du skal skjule vigtige sider af dig selv.

Det må være rigtig svært, og måske er det endda med til at gøre nogle dage meget tunge. Du skriver, at du har mistet lysten til at være på jorden. Det er en dyb følelse, og det bekymrer mig virkelig.

Man kan godt have perioder, hvor man føler sig nedtrykt og tænker på at give op. Men det er vigtigt at søge hjælp og støtte, når disse følelser bliver overvældende.

Jeg har kun dit brev og derfor er der også rigtig meget jeg ikke ved. Men når du skriver sådan, så forstår jeg hvor alvorligt det er for dig.

Jeg ved ikke, hvordan du og dine forældres forhold har ændret sig eller om de har accepteret dig som non-binær. Men måske har dine forældre udviklet sig lidt, og måske du kan give dem en chance mere?

Måske er der også andre voksne omkring dig, som du føler dig mere tryg ved? Uanset hvad, kan det ofte gøre en forskel at have voksne at dele sine tanker og følelser med.

Måske kan du starte med at vise dem, eller den voksen du stoler på, mit brev, og så kan I tage snakken derfra?

Mange som dig, er også rigtig glade for foreningen FSTB som kan rådgive omkring de følelser og situationer man ofte havner i som transperson. Kender du dem?

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, og du er også altid velkommen til at kontakte os igen her på BørneTelefonen. Vi sidder klar ved både chat, sms og telefon. På vores hjemmeside kan du også læse andre råd her.

Det kan tage tid at arbejde hen imod at føle sig godt tilpas i sin egen krop, men det er en rejse, der er værd at tage.

Jeg tror på, at der er mennesker omkring dig, der ønsker at hjælpe dig og støtte dig gennem denne rejse. Vær tapper, åben og tålmodig med dig selv!

De kærligste hilsner

BørneTelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet