Brev
Idk
Hej brevkasse,
Jeg har skrevet til jer før, fordi jeg har haft det utroligt svært. Det er lidt grunden til at jeg skriver nu! Jeg har fået det meget bedre, jeg har afsluttet 9. Klasse som jeg har kæmpet meget med pga. Angst osv. Og nu skal jeg snart starte på efterskole. Men jeg har sådan en mærkelig følelse, jeg kan ikke huske, faktisk at have det så godt, og jeg er lidt på bar bund, på en måde. Jeg har gennemgået sp meget og fordi jeg er meget sensitiv, bearbejder jeg det stadig. Problemet er at jeg et bange for at jeg er kommet til at blive ved med ikke ag acceptere noget af det der er sket, og at det er derfor jeg har det så godt, men nu føler jeg at jeg har overskud til at snakke om det, men det har jeg ikke mulighed for. Jeg går bare rundt med en slags tilfreds og utrolig mærkelig fornemmelse, og i starten af sommerferien græd jeg i flere dage. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil gerne være virkelig glad, sådan virkelig, men jeg ved ikke hvordan!!!!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Hvor er det godt at høre fra dig. Du skriver at du har brugt os før og nu har du det bedre. Det er jeg rigtig glad for at høre.
Det lader til, at den rare følelse du nu har i kroppen er ny og anderledes for dig. Det kan føles overvældende, men er det muligt for dig at bruge denne nye følelse som en styrke ville det være rigtig godt.
Jeg gætter på, at du har haft nogle mennesker omkring dig som har hjulpet dig til at få det godt. Har du talt med dem om hvordan du nu har det nu og hvad siger de til dig ?
Hvis man har været så meget igennem som du har, så er det virkelig flot at du nu er kommet dertil hvor du er. Det kan være hårdt at lære sig selv bedre at kende, men det er en styrke at du i en alder af 16 år har arbejdet så meget med dig selv. Du har været igennem en stor og vigtig udvikling som du nu skal lære at være i. Jeg siger ikke at dette er let, men jeg håber at du kan lære at nyde de gode stunder du har, og give dig selv plads til at være glad. Jeg kan ikke give dig en facitliste på hvordan du bliver virkelig glad – det er dig selv som skal mærke efter hvad der virker for dig.
Det handler også om at acceptere, det er ok at have de følelser du har, både de glade og kedafdetheden. Det er en del af det at være menneske. Og mærk så efter, hvem vil du mon føle dig mest tryg og glad ved at være sammen med, eller hvilke ting, tror du vil give følelsen at glæde lov til at bo lidt i dig? Måske en hyggedag med en veninde? Måske en shoppetur, eller en cafetur med en voksen du er glad for eller en god veninde. Eller måske en dag i hyggetøj hjemme og se en god serie. Alt er tilladt, mærk efter, hvornår glæden får mest plads og lad den få lov til at gro.
Om lidt skal du på efterskole og så starter et nyt kapitel i dit liv. Hvis du er åben for det, så kan det blive et rigtig dejligt år med nye venner og spændende udfordringer. Mon du glæder dig til at komme afsted ? På efterskolen vil der også være søde voksne, som du vil kunne tale med.
Har du brug for at tale med en voksen på BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe til os på nr 116111
Du ønskes en god sommer og et fantastisk år på efterskole
Stort kram fra BørneTelefonen