Brev
Hvilket køn?
hej
Jeg er en dreng på 16 år og for noget tid siden er jeg begyndt at tvivle hvad mit køn er fordi jeg er begyndt at gå med pige tøj og jeg ved ikke helt hvordan den ide er kommet i mit hoved men en dag så så jeg bare en video på youtube
Den video handlede bare om en dreng der gik i pige tøj som en challenges og det ville jeg prøve så det jeg gjorde jeg og jeg syntes at det føres rigtigt ligesom jeg var født til at gå i det men gjorde det selfølgelig der hjemme.
Og så en dag ikke så lang tid siden gik jeg i skole med trusser på sådan nogen thongs og bh men ingen odaget det heldig hvis men det føltes rigtigt og nu ved jeg ikke hvad for et køn jeg er er meget forvirret og er det normalt at prøve at gå i pige tøj i min alder?
Please hjælp hilsen forvirret dreng.
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Det er helt normalt at eksperimentere, både med køn og sexualitet, og det kan du skal blive ved med, så længe du har det ok med det. Hvordan skal du ellers finde ud af hvem du er eller er på vej til at blive? Hvis man tænker på køn som mere end det biologiske, så handler køn også om, hvad vi føler  vi er. På samme måde er det med sexualitet, her handler det om, hvem man har lyst til at være og være sammen med.
Måske er der også andre, der har tænkt det samme – dine forældre eller venner? At du har gjort nogle ting eller sagt nogle ting, som har været mere feminint end maskulint – og igen det behøver ikke at være enten eller? Men det er ofte sådan, når mennesker finder ud af, at de ikke føler sig som det køn, de biologisk er født med. Jeg synes dog, at det er en god idé at eksperimentere lidt selv, før du fortæller andre om det. Eller vælge vælge at tale med nogen, som du ved, du kan stole på og er på din side. Det er mere for at passe på dig selv, så du er klar til at være den du gerne vil være.
Der findes flere dokumentarfilm om, det du beskriver – måske de kan hjælpe dig til at forstå dig selv bedre. Jeg tænker i hvert fald de kan give dig lidt indsigt i det du selv føler, så du formentlig både kan be- eller afkræfte dine tanker. Og på den måde blive mere afklaret omkring, hvordan du har det bedst.
Det kan også være en idé at få en snak om, køn og sexualitet med en rådgiver fra http://lgbt.dk/radgivning/ungdomstelefonen/
De kender til følelserne og problematikkerne om køn og sexualitet, så det tænker jeg ville være en idé, hvis du har mod på det?
Du er godt, at du kan mærke, hvordan du har det og tør afprøve, hvordan det føles for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen