Er jeg trans?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige

Mange tak for dit brev. Jeg forstår godt, at de mange spørgsmål fra dem omkring dig sætter rigtig mange tanker i gang hos dig. Og det lyder heller ikke rart, at du oplever folk snakke bag din ryg.

Du spørger hvordan du kan finde ud af, om du er trans. Det er et rigtig godt spørgsmål! Der er mange der, ligesom dig, søger svar på, ”hvem de er”, og hvordan de kan finde ud af det. Men det er desværre et spørgsmål, som jeg ikke kan give dig et entydigt eller enkelt svar på. Både fordi det kan variere meget fra person til person. Men også fordi det at ”være trans” kan betyde en del forskellige ting.

Jeg ved ikke, hvor meget du allerede har undersøgt det? Men at være transkønnet betyder at være født med et fysiologisk køn (altså enten en skede eller en pik), men identificere sig eller føle sig som det andet køn eller som intet-køn. Det behøver ikke at have nogen betydning for ens seksualitet.

Man kan vælge at få transition (at skifte køn) på flere forskellige måder:

  • Juridisk, hvor man ændrer det sidste tal i ens CPR og dermed køn. Sådan kan man også få et navn, der passer til det køn, man er.
  • Hormonel eller medicinsk, hvor man får enten testosteron eller østrogen, for at kroppen forandrer sig ift. ens køn.
  • Kirurgisk, hvor man får foretaget en operation, for at ændre kønsorganer og få eller fjerne bryster.

Nogle gør ingen af tingene, men identificerer sig stadig som et andet køn. Der er altså ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Det handler om, hvad der fungerer for den enkelte. Hvis du går og overvejer nogle af tingene, vil jeg råde dig til at snakke med din læge.

Du beskriver, at du ikke føler dig tilpas i din egen krop. Ud fra det tænker jeg, at du allerede har gjort dig mange tanker om præcis den følelse, og hvad det så betyder. Og det er kun dig, der kan mærke og bestemme, hvad der er rigtigt for dig.

Måske kan det være hjælpsomt for dig at skrive dine tanker ned. Sådan at du kommer ”af” med dem. Du spørger blandt andet også, hvad der vil ske, hvis du skifter køn. Måske du også kan skrive ned, hvad der kan ske ved, hvis du skifter køn?

Det vigtigste er, at du har det godt og er tilfreds! Du er dig, uanset om du kan ”betegnes” som mand, kvinde, trans, eller noget helt fjerde. Ligesom en blomst er også en blomst, uanset om det hedder en tulipan, en solsikke eller en anemone. Jeg håber, at du kan følge mig?

Det betyder dog ikke, at situationen, hvor du hele tiden bliver bedt om at forholde dig til din identitet og seksualitet, bliver lettere. Det forstår jeg godt! Du beskriver, at du ikke ved, hvad du skal sige. Og det er altså helt okay!

Du skriver, at du allerede har snakket med din lærer. Jeg fornemmer, at snakken måske ikke gik helt, som du havde håbet på. Men det er super godt, at du har prøver at snakke med nogen om det. Det er rigtig godt, så du ikke skal gå med dine bekymringer selv.  Derfor er det også godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Måske der er andre, du også kan snakke og dele dine tanker med? Nogen i din familie, en ven eller din lærer igen?

Jeg tænker også, at du måske kan snakke med din lærer om, hvordan det er at være dig, når du bliver stillet spørgsmål om køn og  måske inddirekte til seksualitet (mange kan ikke skelen mellem det). Jeg tænker, at det kunne være værd at tage op. Jeg gætter på, at andre på skolen også er i tvivl om køn og seksualitet.

Mon du også har lyst til at snakke med nogen, som har meget erfaring med transkønnethed eller måske snakke med nogen, som går og har det ligesom dig? Så kan det være en idé at kigge på og eventuelt kontakte LGBT+Ungdom, som har rigtig meget erfaring med både kropslig og seksuel identitet. Det kan være, at det kan gøre dig klogere på dine tanker, følelser og oplevelser.

Jeg håber, at mit brev kan give dig lidt ro, men også hjælpe dig videre på vejen til at blive klogere på din identitet og dit køn.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet