Brev
Hvilket køn er jeg til?
Kære BørneTelefonen.
Jeg har angst, og har døjet med det meget. Jeg kan hurtigt danne mig skræksenarier, og blive bange for om det sker. Jeg havde noget med en dreng for ca. 3 måneder siden. Jeg vil lige starte med at at sige, at jeg aldrig har haft kunne lide en pige, eller noget i den stil. Jeg har selvfølgelig tænkt “Ej, hun er pæn.” Eller sådan, men ikke fordi jeg har ment noget med det.
Nå, men da jeg havde noget med ham her drengen, gik det godt i starten. Han kyssede mig så, og jeg blev nervøs. Og der begynder jeg så at tænke: “Hvorfor bliver du nervøs? – Er der noget galt siden du ikke er helt glad?” Og alle sådan nogle ting. Han var sød, men jeg var heller ikke vildt forelsket i ham, så jeg tror også at det er det der spiller ind.
Jeg kommer bare rigtig hurtigt til at glemme, at der er 1.000 grunde til, at jeg ikke havde det helt godt med ham. Jeg er bare pisse bange for om jeg ikke er til drenge, hvilket går mig utrolig meget på. Jeg Ved også godt, at det er ret normalt at være i tvivl når man er teenager, men efter alt det med ham og mig, har jeg fået det dårligt når jeg har tænkt på mig med en dreng, men jeg er ret sikker på, at det bare hår noget at gøre med, at jeg ikke følte mig tilpas med ham.
Nogle af grundene til at jeg ikke følte mig tilpas med ham, det var fordi, at han fortalte mig at jeg havde tykke lår, et rundt ansigt og sådan nogle ting. Jeg ved ikke, om det er fordi at alt med drenge lige pt. Forbinder jeg med ham.
Hjææælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det lyder ikke rart, at du døjer med angst på den måde, som du beskriver. Det er der desværre rigtig mange unge der gør. Det kan måske være rart at vide, at man ikke er alene om de tanker og følelser, som kommer med angsten.
Netop derfor har vi også en side inde på BørneTelefonen.dk, hvor man kan læse gode råd, når man har det sådan. Måske er det også noget du kunne få gavn af? Du kan i hvert kigge derind, hvis du har lyst: https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/
Som du skriver, er det helt normalt at være i tvivl om, man mon er til piger eller drenge. Det gør det dog ikke mindre forvirrende at være i. Du skriver, at du nok ikke var så forelsket i drengen, og at du følte dig lidt nervøs og utilpas. Jeg tænker, der er vigtigt, at du holder fast i det. For jeg synes, det er flot set, at det nok også kan spille en rolle. Altså så behøver den følelse ikke at have noget at gøre med, at det var en dreng og ikke en pige du så. Men handler mere om de følelser der var eller ikke var til ham.
Uanset om du næste gang kan lide en pige eller en dreng, så er det helt okay og normalt. Det kan være, at du først skal møde én, som du virkelig godt kan lide, før du ikke forbinder personen med ham? Giver det mon mening for dig?
Det kan være rigtig svært bare at skulle vente og se. Men du lyder som en pige, der gør sig mange fine tanker. Så jeg håber, at du er klar på at have lidt mere tålmodighed og se om du møder et dreng eller pige som du har det godt med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen