Er jeg trans eller bare forvirret???

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, at det føles svært, at dine tanker og følelser svinger sådan. Så vil du gerne have kort hår. Derefter langt hår. Og dine tanker omkring dig selv: Er du pige eller trans?

Jeg kan også høre, at det betyder meget for dig, hvad andre tænker om dig. Og du vil så nødig gøre noget, hvis det ender med alligevel ikke at være dig…

Hele livet (og måske især som teenager) handler det om at opdage, hvad der føles godt og rigtigt. Det handler om, at finde mod til at vise sig som den, man er. Uanset hvad andre tænker.

For tiden prøver du forskellige tøjstile af og du begynder at være sammen med mennesker, der ikke ligner dem, du måske plejer at være sammen med. I teenage-årene begynder de fleste at finde ud af, hvad der er vigtigt for en. Og hvad man selv synes er rigtigt og forkert – selv om andre måske synes noget helt andet.

Det kan selvfølgelig også føles meget sårbart at afprøve noget, som er dyrebart for en selv. Tænk hvis det møder modstand  fra andre? Eller man selv fortryder sit valg?

Ja, i denne periode kan man have brug for ekstra forståelse og omsorg fra sig selv og andre.

Måske kan det give dig lidt ro at vide, at det er meget almindeligt at være i tvivl om hvem man er, og hvad ‘man er til’. Man kan bekymre sig vildt meget om, hvad andre tænker.

Hvis du mærker, at din tvivl handler om noget dybere, så kan du kontakte https://bornetelefonen.dk/henvisninger/lgbt-ungdom/ De vil kunne hjælpe dig med at få en større forståelse for det, der sker i dig. Og hvordan du helt konkret kan gribe det an, hvis du er trans.

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til os på børnetelefonen på 116 111, vi er altid klar til at tale. Vi ved fra andre unge, at det hjælper at sige det højt og tale med nogen. Måske vi sammen kan hjælpe dig med at blive mere afklaret.

Du spørger om, hvordan du kan vide det med sikkerhed? Man kan ikke altid vide den slags med sikkerhed. For man kan udvikle sig hele livet – og man kan nå at ændre sig mange gange! Det er forskelligt fra person til person, hvordan man mærker, når noget føles rigtigt.

Husk at du ikke har pligt til at melde ud om, ‘hvad eller hvem du er’. Du skylder ikke nogen, at give dig til kende som noget bestemt.

For mig lyder det som om, at din skole godt kan rumme, at mennesker er forskellige. Det lyder også som om, at dine forældre støtter dig. Uanset og du er til kort eller langt hår. Det fortæller mig i hvert fald, at du har gode muligheder for at blive møde på en omsorgsfuld og forstående måde.

Det kan måske give dig den støtte, du har brug for. Også når du fortsætter med at afprøve forskellige tøj og hårstile.

Kærlig Hilsen

Børnetelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet