Brev
Homosexual?
Hej Brevkasse
Jeg er en dreng på 12 år, og jeg har tænkt virkelig meget på om jeg er homosexual jeg har altid kunne lide piger men da jeg var i kirke og sad vedsidenaf min ven følte jeg at jeg kunne lide ham meget lidt i klassen kiggede jeg på ham jeg tror det er fordi jeg syntes det var en lidt underlig følelse , nogle uger efter kunne jeg også meget godt lide en pige, jeg kiggede mere på pigen end drengen( det lyder nok lidt som om jeg er 100% ikke homosexual her i slutningen men er stadig ikke helt sikker)
Jeg er ret forvirret jeg har ingen ide om jeg er homosexual eller om det bare var en lidt underlig engangsfølelse.
Grunden til jeg sender brevet er selvfølgelig ikke fordi jeg bare undrede lidt jeg undrer meget og kan bare ikke få det ud af mit hoved og det gør at det er svært at falde i søvn og andre ting er svære.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Jeg kan godt forstå det fylder meget i dig at være i tvivl, og at det kan være svært at falde i søvn om aftenen. Jeg synes det er rigtig fint at du skriver herind, for at få lidt ro inden i. Det håber jeg at jeg kan give dig.
Jeg kan fortælle dig, at der er mange unge der skriver til BørneTelefonen, som er i tvivl om deres seksualitet.
Seksualitet kan være på mange forskellige måder. Man kan godt både være til piger og drenge. Det kan også ændre sig gennem livet. Og det er okay.
Hvis du har lyst til at læse mere om seksualitet, så kan jeg anbefale Sexlinien: Seksualitet
Måske handler det om, at man bliver tiltrukket af personlighed fremfor et bestemt køn. Måske du kunne lægge mærke til, hvad det er for personlighedstræk du tiltrækkes af.
Man kan godt være imponeret, betaget af eller se op til sine venner af samme køn uden det betyder, at der er seksuel tiltrækning.
Kroppen udvikler sig både fysisk meget i teenageårene og det gør hjernen også. Så det er helt normalt, at komme i tvivl. Det kan også ændre sig igennem årene, efterhånden som man eksperimenterer og bliver klogere på sin egen krop og sine egne følelser.
Jeg håber at du kan finde ro i, at du har mange år til at blive sikker i. Og uanset hvilken seksualitet, du finder rigtig, så er det helt okay.
Kærlig hilsen BørneTelefonen