Homoseksuel

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Du er slet ikke alene om at have det, som du har det lige nu. De fleste mennesker vil gerne minde om ’de fleste andre’. Det kan være svært og føles mærkeligt at skille sig ud.

Når man er homoseksuel, kan man måske også frygte, at andre ser skævt til én, og man kan være bekymret for, at folk har en masse fordomme.

I dag synes de fleste mennesker, at homoseksualitet er lige så naturligt, som det er at være heteroseksuel, men der er også nogen, der ikke helt forstår det og har nogle fordomme.

Det er tit fordi, de faktisk ikke helt ved, hvad det drejer sig om. Sådan er det dog med mange ting. Nogle mennesker forstår ikke andres religion og har en masse fordomme om dét.

Nogle forstår ikke, hvorfor nogle er vegetarer og har en masse fordomme om dét. Og sådan kan man blive ved. Nogle ting vælger man selvfølgelig selv mere end andet, men der vil altid være mange ting, der gør mennesker forskellige fra hinanden. Om det så er religion, seksualitet eller noget helt andet.

Når først man begynder at mærke sin seksualitet, kan det være rigtig svært at acceptere den. Måske er ens seksualitet slet ikke dén, man havde regnet med, og pludselig skal man til at forstå sig selv og se sin fremtid på en ny måde. Det kan godt tage noget tid at vende sig til, og man kan godt have brug for at snakke med nogen om det.

Det skal nemlig ikke være noget, der gør dig så ked af det, at du går og tænker på selvmord! Derfor er det en rigtig god idé at tale med nogen.

Jeg synes, det er en rigtig god idé at snakke med dine forældre, som du selv foreslår. Hvis du hellere vil snakke med nogle andre, kan det også være en lærer på din skole eller en anden voksen, du føler dig tryg ved.

Det vigtigste er, at du får talt med nogen, så du ikke går med alle de tanker alene. Selvom du måske ikke havde tænkt dig selv som homoseksuel, da du var yngre, kan dit ungdoms- og voksenliv blive fyldt med lykke – måske endda mere lykke, end du nogensinde havde forestillet dig. Nogle gange tager det ’bare’ tid at falde ’til ro’ og accept med sig selv – og det kan man godt have brug for hjælp til.

Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111. Det kan godt føles lidt grænseoverskridende, men man er anonym, når man ringer, og vi taler med mange unge, som står i en lignende situation – og som har brug for at vende tanker og følelser. Du kan også starte med at skrive til os på chat eller SMS, hvis du har mere lyst til det.

Du er ikke alene eller forkert. Der venter så mange dejlige oplevelser i dit fremtidige liv! Det er der nogen, der skal hjælpe dig med at se.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

få flere gode råd og viden om seksuel orientering

Er jeg homoseksuel? biseksuel? Aseksuel? Og hvornår er man overhoved sikker? Det er spørgsmål, som vi oplever, fylder meget på BørneTelefonen.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det kan være meget forskelligt, hvordan man mærker sin seksuelle orientering. Nogle oplever også, at deres seksualitet ændrer sig flere gange i livet. Det handler om, hvad du føler dig tryg og godt tilpas med.

Her kan du teste din viden om seksuelle orienteringer, få andre børn og unges gode råd til at springe ud, og få hjælp til hvordan du kan blive mere tryg ved din seksualitet