Brev
jeg er forekslket i min mor
jeg har gået længe og været lidt glad for min mor men ved ikkke hvordan jeg skal fortællte hende det, jeg har også haft sexuelle tanker om hende, men tror hun ville føle det er mærkeligt.
det hele started e med jeg fandt nogle porno videoer med unge drenge der havde sex med deres mødre og det tænder mig helt vildt meget at tænke på min mor
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år
Sejt, at du tør dele dine tanker. Det har sikkert ikke været nemt.
Du skriver, at du længe har været lidt glad for din mor. Du har også haft seksuelle tanker om hende, men du ved ikke, om du skal sige det til hende, fordi hun måske ville føle, det var mærkeligt.
Jeg forstår godt, at det gør dig forvirret, hvis du går og har det sådan. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig med, hvordan du kan håndtere det.
Kærlighed er mange ting
Man fx kan elske sine venner, sin familie eller en kæreste. Men måske ved du også, at det alligevel kan føles forskelligt. Kærlighed kan fx være venskabelig, den kan være romantisk og den kan være seksuel. De fleste gange kan man godt mærke forskel på den kærlighed, man har til en kæreste, og den kærlighed man har til sine venner eller sin familie.
Men nogle gange kan det være svært at kende forskel. Når kærligheden til en person er stor, kan det nogle gange være forvirrende at finde ud af, hvordan den skal komme til udtryk.
Så kan man komme til at føle, at man er forelsket i sin ven eller i sin mor, fordi man har så stor kærlighed til dem. Og det kan forvirre ens hoved, så den også blander noget seksuelt ind i det. Det lyder måske som om, det er det, du oplever?
Du skal vide, at det ikke er helt ualmindeligt. Og det er okay at have det sådan. Men det er også vigtigt for mig at fortælle dig lidt mere om det.
Seksuelle handlinger mellem familiemedlemmer er nemlig ulovligt
Måske ved du det, men det er faktisk ulovligt at have sex med nogen fra sin familie. Det kaldes “incest”.
Når du skriver, at din mor måske ville have det mærkeligt, hvis du fortalte hende det, så tænker jeg måske, at det er fordi du ved, at det ikke er lovligt for sønner og mødre at have sex eller være i et forhold.
Som sagt er det okay, at du får tankerne. Men det er vigtigt, at du ikke gør noget ved dem, for det er altså ulovligt. Derfor tror jeg også, at du har ret i, at din mor ville have det lidt mærkeligt, hvis du fortalte hende det.
Jeg vil også fortælle dig en anden ting, som måske kan forklare, hvor dine tanker kommer fra.
Porno med sønner og mødre er skuespil – ikke virkelighed
Du skriver selv, at dine tanker startede med, at du så nogle pornovideoer med drenge, der har sex med deres mødre.
Det giver god mening, at det har fået dig til at tænke på din egen mor i den sammenhæng.
Men du skal vide, at porno er skuespil. Det er ikke rigtige sønner og mødre i videoerne. Det er pornoskuespillere. Der er mange, der tænder på den type videoer, og måske er de populære, fordi folk godt ved, at det ikke er lovligt i virkeligheden. Så er der noget forbudt i det, som kan virke spændende.
Sådan er det tit med porno og sex-fantasier. Man kan blive tændt af, at det virker forbudt. Men igen er det vigtigt at huske på, at der er forskel på porno og virkeligheden.
Der er mange ting i porno, som er lavet, fordi det er folks fantasier. Og det er okay at have fantasier. Men man skal kunne afskille dem fra virkeligheden.
Hvis du har lyst til at vide mere om det…
Du skal vide, at du ikke er alene om at have sådan nogle tanker. Det er ikke ualmindeligt at komme til at tænke i de baner, og det bliver heller ikke nemmere, når man så ser det i porno.
Men hvis du vil vide mere om, hvad du kan gøre, så synes jeg, du skal tjekke Sexlinien ud. Du kan også læse lidt mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/incest
Sexlinien fungerer lidt ligesom BørneTelefonen, hvor du kan få gratis og anonym rådgivning. Forskellen er bare, at de ved meget mere om de her emner, end jeg gør. Så der kan du få svar, hvis du har flere spørgsmål. De kan også hjælpe dig med, hvordan du kan håndtere det.
Du kan både ringe, chatte eller skrive til deres brevkasse.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Og du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til os eller skrive igen, hvis der er noget, du har brug for hjælp til.
Kærlig hilsen BørneTelefonen