Er jeg en blanding mellem begge køn eller en dreng?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det kan være så forvirrende ikke helt at kunne fornemme, hvad man ’er til’, og hvem ’man er’. Når man kommer i puberteten gennemgår man en kæmpestor udvikling: Ens krop ændrer sig, og man begynder at have mange tanker om, hvad man er for et menneske – hvordan har man lyst til at være, hvad kan man lide, og hvad er man til, hvem ville man kunne blive forelsket i osv.

Alle de tanker og spørgsmål er desværre sjældent nogen, man kan finde svar på sådan lige med det samme. F.eks. tager det ofte tid at finde ud af, hvordan ens seksualitet er. Og ens seksualitet kan endda ændre sig hele livet igennem. Det betyder, at man godt kan starte med at være til det ene køn, men så senere forelske sig i én fra det andet køn.

Selvom det kunne være rart at kunne sige ’Jeg er lige præcis sådan her, og jeg er til dette her, og min seksualitet er sådan her – og sådan er jeg resten af livet’, så er det ikke rigtig muligt. Derfor kan det være en god idé at have lidt tålmodighed med sig selv og mærke, hvordan man har det lige nu. Måske bliver du pludselig forelsket i én, og så føler du dig måske slet ikke i tvivl om, hvad du er til.

Indtil da kan det godt være lidt forvirrende, og man kan godt føle sig tiltrukket og fascineret af forskellige personer med forskellig køn. Når du f.eks. føler dig forpustet af at se to drenge kysse, er det ikke et stensikkert tegn på, at du er homo- eller biseksuel eller trans. Man kan sagtens føle sig tiltrukket af dét og samtidig være heteroseksuel. Man kan heller ikke nødvendigvis sige noget om ens seksualitet, fordi man ikke føler sig særligt ’piget’ og gør de dér klassiske ’pige-ting’, man synes, andre piger gør. Det behøver slet ikke betyde, at du så er det ene eller det andet.

Du er slet ikke alene om at være i tvivl om, ’hvem du er’ og ’hvad du er til’. Der er rigtig mange, der ringer og skriver herind med nogle af de samme tanker og spørgsmål som dig. Det kan også være meget rart at vide. Se fx på brevet her https://www.bornetelefonen.dk/brevkassen/transk%C3%B8nnet-4. Eller søg på Brevkassens side under kategorien køn og identitet.

Det kan også være rigtig rart at snakke med nogen om alle de tanker og følelser, man går med – og måske har du mere mod på at tale med nogen, efter du har læst, at der faktisk er mange andre, der har det lige som dig? Det kan f.eks. være, at du har en veninde, som vil være god at snakke med? Måske kender hun nogle af dine tanker fra sig selv? Det kan også være, at du snakker godt med en af dine forældre?

Ellers er det også noget, du vil kunne snakke med en psykolog om, hvis du går hos sådan en lige nu. Det lyder som om, at du gennemgår en rigtig svær periode – måske med depression. Det er derfor rigtig godt at læse, at du er ved at få hjælp! Du fortjener nemlig at have det godt. En psykolog vil være rigtig god også at vende dine tanker hos. Psykologen vil kunne hjælpe dig med at komme lidt tættere på, hvordan du har det bedst – og hvad du føler dig mest tilpas med.

Du er også altid meget velkommen til at SMS’e, ringe eller skrive til os på Chatten, hvis du har lyst til at snakke mere med os om det hele. Det er nemlig vigtigt, at man får snakket om de ting, der går én på, så man ikke går rundt med det helt alene. Og det hjælper næsten altid at tale med nogen og lette sit hoved for tanker.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet