Brev
Kan stadig lide min ex
Hej BørneTelefonen
Jeg har et lille dilemma. Jeg var kærester med en dreng i februar sidste år og var sammen med ham i er halvt år. Jeg har aldrig været så knyttet til en dreng før, han nåede endda at blive mit første kys. Problemet er bare at jeg stadig kan lide ham super meget.. Vi kom op og skændes og slog op. Vi er begyndt at snakke sammen igen men mest på vennemåden og han kan lide to af mine veninder. Vi skriver sammen hver dag og er nummer 2 på hinandens bver. Altså vi får øjenkontakt i skolen men skal jeg gå all in og prøve at få ham til at kunne lide mig igen? Hvordan skal jeg move on? Er helt paf
På forhånd tak for hjælpen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå, at du er helt paf. Kærlighed kan simpelthen være så forvirrende.
Du skriver, at du blev kæreste med en dreng i februar, og I var kærester i et halvt år. Men så kom I op at skændes og slog op. Det er jeg ked af at høre. Det lyder ikke som en rar måde at slutte et forhold på.
Du skriver også, at du stadig godt kan lide ham. I skriver meget sammen, men du har en følelse af, at det mest er på vennemåden. Derudover ved du, at han kan lide to af dine veninder. Derfor ved du ikke, hvad du skal gøre.
Du spørger, om du skal gå all in og prøve at få ham til at kunne lide dig igen. Eller om du skal move on. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig med.
I kærlighed må man lade følelserne bestemme
Normalt bruger hele tiden vores hjerne til at tage beslutninger. Og det er rigtig godt, at vi kan det.
Men når det kommer til kærlighed, synes jeg, at det nogle gange virker bedre at lade hjertet bestemme i stedet for hjernen. Giver det mening?
Tit ved vi godt, hvad der er rigtigt og forkert. Det fortæller vores hjerne os. Men nogle gange må vi lytte til vores følelser og vores hjerte.
Derfor er det faktisk svært for mig at fortælle dig, hvad du skal gøre. For jeg tror på, at det er noget, du kan mærke. Også selvom jeg godt ved, at det kan være svært.
Hvad fortæller dit hjerte dig? Hvordan føles det i maven? Gør han dig ked af det? Eller gør han dig glad? Får du ondt i maven eller sommerfugle i maven, af at tænke på ham?
Jeg tror, du skal stole på din mavefornemmelse. Du kender ham, for I har været kærester før. Er det noget, du ville have lyst til at gå tilbage til?
Det vigtigste er, at du har dig selv med i det
Når du skriver, om du skal gå all in og prøve at få ham til at kunne lide dig igen, tænker jeg, at du måske vil skrue op for charmen og flirte med ham. Er det rigtigt? Så I ikke kun taler sammen på vennemåden.
Det får mig til at tænke, at det også er vigtigt, at du husker dig selv. Det giver god mening at prøve at flirte, hvis man godt vil have nogen til at kunne lide en. Men husk på, at du ikke skal ændre dig for hans skyld.
Hvis han skal kunne lide dig, skal det være den ægte dig. Ikke en version af dig, som du spiller for hans skyld. Kan du følge mig? Ellers vil han jo en dag opdage, at du ikke er sådan. Derfor er det bedst at være sig selv fra starten af.
Det svære dilemma
Du skriver selv, at det er et svært dilemma. Og det vil jeg give dig ret i.
For der er også den ting, at han kan lide to af dine veninder. Det tænker jeg måske gør det hele lidt sværere? Hvis han kan lide dem, tænker jeg, at det måske er svært at ændre på. Men du kender ham bedst. Måske kan det ændre sig?
Jeg ved godt, at jeg ikke giver dig et konkret svar på dit spørgsmål. Men jeg håber, at det giver dig nogle muligheder for, hvordan du kan overveje om han er den rigtige. Det handler om at mærke efter og finde det frem.
Derfor håber jeg også det er okay, når jeg prøver at stille dig nogle spørgsmål, der kan gøre dilemmaet nemmere. For jeg tror faktisk, at svaret allerede ligger hos dig, hvis du mærker godt efter. Måske kan du mærke, at du hælder mere til den ene side end den anden?
Kan du fortælle ham, hvordan du har det?
En anden mulighed kunne være, at droppe “spillet” om at prøve at få ham til at kunne lide dig. Og så bare være ærlig overfor ham. Måske fortælle ham, hvordan du har det med ham. Eller sige, at du ikke er helt sikker på, hvad du skal gøre.
For det kommer vel også an på, hvordan han har det. Og det ved du kun, hvis du spørger ham. Hvis han ved, hvordan du har det, kan han fortælle dig, hvordan han selv har det.
Og hvis han har det på samme måde som dig, kan I måske prøve at se, om I skal finde sammen igen.
Men hvis han helst bare vil være venner, kan du gøre hvad du kan for, at komme over ham og move onm som du så fint selv skriver i dit brev.
Vi har samlet nogle råd, der måske kan hjælpe dig
Hvis du tænker, at du gerne vil fortælle ham om dine følelser, kan det godt føles svært at skulle sige højt. Derfor kan det være nemmere at skrive det ned. Og måske sende ham en besked. Her kan du få råd til, hvordan du kan bygge det op: Skriv et kærestebrev
Hvis du hælder mere til at prøve at komme videre, kan du også finde råd til, hvordan du bedst gør det. For det kan også være rigtig svært. Særligt når han har betydet så meget for dig. Der kan du finde hjælp her: Ramt af kærestesorger
Jeg håber, du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke har fortalt dig direkte, hvad jeg synes, du skal gøre.
Jeg tror på, at du kan finde svaret i dig selv. Måske har mine spørgsmål sat gang i nogle tanker? Det håber jeg.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen