Jeg kan ikke udtrykke mine følelser

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære, fine dig.

Hvor er det et flot brev, du har skrevet, som meget præcist forklarer, hvordan du går og har det.

Du skriver, at du har svært ved at udtrykke dine følelser til din kæreste og vise ham fysisk validation. Det går din kæreste på, fordi det får ham til at føle sig forkert for at ville indlede fysisk kontakt og give dig komplimenter, hvis det ikke kommer tilbage.

Du udtrykker også, at det får dig til at føle dig dum. Du er bange for at miste ham, eller at han giver op på dig, hvis du ikke bliver bedre til at gengælde hans måde at vise kærlighed på.

Jeg synes faktisk, dit brev viser mig, netop hvor god du er til at udtrykke dine følelser.

Du forklarer så flot, hvordan både du og din kæreste har det, og hvorfor det er blevet kompliceret imellem jer.

Forhold er ikke altid lette. Det kræver god kommunikation, for der kan opstå misforståelser en gang imellem. Som du selv skriver, så er I begge to nye i det, og derfor tænker jeg også, at det er helt normalt, at der opstår nogle gnidninger. Det behøver ikke at betyde, at I ikke skal være sammen.

Der findes forskellige måder at udtrykke kærlighed på.

Jeg kan høre på dig, at du er meget bevidst om, at du og din kæreste er forskellige, når det kommer til måden, I udtrykker kærlighed på. Det synes jeg er rigtig godt, for det vidner om, at du er klar over, hvad din kæreste sætter mest pris på for at føle sig elsket.

Men det er ikke nødvendigvis det samme, som du selv sætter pris på. Og det er både helt normalt og helt okay. Nogen sætter pris på komplimenter, andre på små tjenester. Nogen udtrykker kærlighed i kvalitetstid, mens andre elsker fysisk kontakt. Sådan er vi så forskellige.

Men det er en virkelig god start at kende sin partners favorit, for på den måde ved man, hvad der skal til for at de føler sig elsket og værdsat.

Jeg synes, du skal prøve at tale med din kæreste om, hvordan I hver især udviser kærlighed.

Jeg kan fornemme på dit brev, at du rigtig gerne vil gøre dig umage for at imødekomme din kærestes behov, selvom du har svært ved det. Hvor er du en god kæreste, at du prøver så meget! Jeg synes, du skal lade ham det vide på samme måde, som du har her i brevet.

Jeg tror, han vil sætte stor pris på at vide, hvor meget du prøver. Hvis du er bekymret for at miste ham, så tror jeg, det er godt at fortælle ham, at det ikke er fordi, du ikke elsker ham, at du har svært ved at udvise kærlighed ligesom ham. Det er simpelthen, fordi det ikke kommer naturligt til dig.

Til gengæld tror jeg, at du udviser kærlighed på en anden måde. Måske kan I sammen blive opmærksomme på, hvad I gør af søde og dejlige ting for hinanden? Det behøver ikke altid være komplimenter eller kys. Som sagt kan kærlighed også komme til udtryk på andre måder.

Hvis du har svært ved at finde ordene til den samtale med ham, så kan du evt. skrive det ned? Jeg kan i hvert fald se, at du er dygtig til at udtrykke dig på skrift. Nogle gange er det lettere at få sagt det, man gerne vil, hvis man skriver det ned. Og så kan du måske læse det højt for ham? Du kan også vise ham mit svar her. På den måde forstår han, hvor meget det fylder for dig.

Det vigtigste er, at man gør sig umage for hinanden.

Jeg er ikke i tvivl om, at du gør dig umage for at få jeres forhold til at fungere. Og du nævner også, at din kæreste er forstående. Det lyder som om, I allerede har kernen til et godt forhold. I prøver at være der for hinanden, og I hører hinanden, når der opstår vanskeligheder.

Der er ikke nogen, der er perfekte, men nogle gange handler det bare om at kunne fornemme, at den anden gør sit allerbedste. Det er også en måde at udvise kærlighed på.

Jeg tror på, at I har hvad der skal til for at tale om jeres forskelligheder. Det virker i hvert fald på dit brev som om, at det ikke er kærlighed eller mangel på vilje, der plager jer.

Jeg ønsker jer begge to rigtig meget held og lykke.

De kærligste hilsner BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.