Brev
At give finger
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg har haft noget med en dreng i et par måneder nu. Han er 15 og går i 8. Jeg er 14 og går i 7. Når vi er sammen kysser vi, vi snaver, men han vil rigtigt gerne give mig finger. Jeg sagde nej de første par gange han spurgte mig om det fordi jeg følte mig ikke klar.
En aften skrev jeg virkelig meget med ham, og jeg kunne godt mærke på ham at der var noget galt, så jeg spurgte ham hvad der var galt. Det tog ham lang tid om at svare men han endte med at sige at alt godt havde en ende, og at vi ikke skulle have noget mere.
Jeg forstod det ik fordi tidligere på dagen havde han spurgt om vi skulle sove sammen men jeg turde ikke spørge min mor så jeg sagde bare at jeg ikke kunne.
Det skal lige siges at begge vores familier viste at vi sås. Nå, men jeg spurgte ham så om han ville have det anderledes hvis han fik lov til at sove ved mig. Og så sagde han at han tror at han ikke ville have det på samme måde som han havde imens vi skrev sammen om det.
Jeg kunne virkelig godt mærke på ham at han holder af mig og at han elsker mig, han synes bare at det var blevet lidt kedeligt, fordi vi lavede det samme hver gang. Men jeg spørg ham så imens vi skriver den aften om det så bare er slut, så synes han at slut var et voldsomt ord.
Vi blokerede ikke hinanden, vi snappede stadig sammen. Også efter et par dage var det lidt ligsom før, vi sendte bare ikke hjerter til hinanden.
Men så sidst på ugen tog jeg hjem til ham, vi havde aftalt det og hans ven var der også, men ham kendte jeg godt så det fint for mig.
Vi laver lidt forskelligt, de spiller fortnite, vi går op og køber slik osv. hans lillebror er så kommer hjem imens vi var oppe at købe slik, og ham her drengen vil gerne snave lidt med mig (og der er altså god stemning mellem os). Så vi går ind på lillebrors værelse imens vennen og lillebroren er inde på hans værelse.
Vi kysser, snaver. Og så for vi også snakket lidt. Men han vil selvfølgelig stadig give mig finger. Jeg skal hjem og han følger mig ud og vi kysser og snaver igen.
Jeg tager så hjem. Jeg har ikke været sammen med ham siden men vi savner hinanden.
Jeg tænker over det med finger hver dag. Jeg føler mig klar men jeg er bange for at han sammenligner mig med hans ex. Eller at han synes jeg er ulækker. Eller måske siger det til sygt mange af hans venner så nærmest hel vores by ved det.
Jeg har så skrevet til ham om hvis han må give mig finger om vi så i det mindste ikke har noget. Fordi at jeg synes finger er en stor ting. Men han ved ikke hvad skal svare skriver han. Men han skriver stadig “hvis vi en dag bliver kæreste kan vi jo nærmest bo hjemme ved hinanden, og lave alt jo”.
Så det jeg er virkelig nervøs for det med finger men jeg føler mig også klar, men hvis vi ikke engang er noget efter forstår jeg det bare ik. Fordi så føler jeg bare at han bruger mig for finger. Men det ved jeg han ikke gør for jeg kan mærke og se på ham når vi er sammen at han er rigtig glad for mig og det samme med mig. Jeg har bar lyst til at give ham lov, men er bange for alt det der ligger bag det.
Tak på forhånd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det ærgrer mig sådan, at du ikke har fået svar noget før. Der kan være sket så meget på 11 dage og måske du står et helt andet sted nu end for to uger siden.
Jeg får sådan lyst til at sige til dig, at din evne til at stoppe op og mærke efter er helt særlig. På den ene side er du forelsket i drengen og har lyst til at gøre ham glad. På den anden side føles det stort, at han skal give dig finger.
Jeg kan godt forstå, at det må være en rigtig svær situation. Jeg mærker tydeligt, at det med finger er en stor ting for dig og derfor kan jeg også godt forstå, at du har brug for at vide mere om det, men måske også at du kan stole på ham.
Du skriver, at du er bange for at han synes du er ulækker eller vil sammenligne dig med sin ex. Rigtig mange børn og unge skriver til os med præcis de samme tanker om at få finger og være seksuelt sammen med andre. Rigtig mange frygter, at der er noget i vejen eller at de måske ikke kan finde ud af det. Måske det også er sådan du har det?
Husk på, at alle har nerver inden første gang. Det med at få finger er ikke noget man bare kan, det er noget man bliver god til med træning og tryghed.
Vi har en temaside omkring sex og seksualitet, som du kan tage et kig på.
Lyt til dig selv!
Du skriver også, at du er bange for at han måske vil fortælle det til alle I kender. Det skal han selvfølgelig ikke! Det I gør er mellem jer og skal ikke deles med andre, hvis du ikke har lyst til det.
Oveni giver han også mange forskellige signaler, som må være rigtig forvirrende. Du virker til at være rigtig stærk og sej, når du deler dine tanker med ham. Men jeg lægger mærke til, at han ikke vil love dig noget. Det har han også ret til, men jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig.
Det lyder som om, at du måske godt kan gå med til at han giver dig finger, hvis I så er kærester eller har noget bagefter. Måske du tænker, at det hele vil løse sig, hvis du giver ham lov til at give dig finger.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig om I vil få noget eller blive kærester, hvis I gør det. Men jeg vil fortælle dig, at du ikke er den første, der har stået i denne slags dilemma.
Når man er forelsket, kan man ofte komme i tvivl om, hvad man har lyst til og nogle gange kan man også komme til at overskride sin egen grænse, fordi man tror det vil få én tættere på det forhold man gerne vil have.
Du ved det måske godt, men i Danmark er det sådan, at det er ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år, hvis man selv er over. Loven er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel udnyttelse fra personer, der er ældre end barnet eller den unge selv.
Det betyder faktisk, at han vil kunne blive straffet, hvis I er sammen og du får finger. Særligt, hvis det er noget du har følt dig presset til.
Hvis der er tale om to, der er næsten lige gamle, og hvor begge har lyst, er det dog usandsynligt, at I bliver straffet for det. Derfor siger jeg det heller ikke for at skræmme dig, men for at vise dig, at det er meget vigtigt, at du lytter til dig selv og dine egne grænser.
Du gør dig så mange gode tanker allerede, men jeg mærker også, at du bliver bekymret for, at I vil glide helt fra hinanden snart. Det kan måske godt give dig en følelse af, at du må tage en hurtig beslutning. Men husk på, at det er dit valg og hvis du ikke er klar, så er det helt ok at have brug for mere tid!
Det kan måske også hjælpe dig at tænke lidt over, hvilket forhold du ønsker. Ønsker du et forhold, hvor der er plads til hinanden og de grænser I har, så er det måske også okay, hvis du beder ham om at vente.
Det kan også være, at der er sket en masse nyt siden sidst og I har været sammen. Eller måske I har talt mere om det. Lige meget hvad, så håber jeg på, at du med mit svar kan se, at du gerne må lytte til dig selv og dine egne grænser. Det er vigtigt, at du ser, at der også skal være plads til dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen