Brev
Vi kan bare ikke komme videre!
Hej!
Jeg går i skole med en rigtig sød pige. Jeg er forelsket i hende og hun er forelsket i mig. Bag efter vi sagde det til hinanden kom vi ikke videre.
Nu ved jeg seriøst ikke hvad vi er Venner, Kærester. Og jeg ved hun kan lide mig men siden der ikke skete mere så ved jeg ikke om hun har løst til og have en kæreste.
Lige nu (Fra min side) er vi bare venner. Men jeg vil gerne være hendes kæreste, men jeg ved ikke hvad jeg skal sige.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig! Tak for dit brev.Du skriver, at du er forelsket i en pige som også er forelsket i dig. Det lyder som en rigtig dejlig situation at være i! Det kan være svært at gøre noget ud af sine følelser, men det er da en rigtig god start, at I har fået sagt det til hinanden.Jeg kan godt forstå du er forvirret over hvad I er, og jeg tænker at hun måske er det samme? Det lyder som om at I godt kunne have brug for at få talt om det igen og denne gang blive mere klar på, hvad I har lyst til at jeres følelser for hinanden skal resultere i. Det kan være hun er lidt genert og har brug for at du tager første skridt? Du lyder ret sikker på at du gerne vil være hendes kæreste, og jeg synes det er sejt at du skriver herind for at få råd. Derfor synes jeg, at du virker som en selvsikker person som godt kan tage første skridt, og hun vil sikkert blive rigtig glad for at vide, at du stadig tænker meget over jeres forhold til hinanden.Nogle piger har sådan en “tradition” der siger, at det er drengene der skal spørge om man vil være kærester. Det kan være hun også har det sådan eller at hendes veninder har sagt at det bør være sådan – selvom hun måske går og har lyst til selv at gøre noget ved det.Når du fortæller at I allerede én gang har sagt til hinanden at I er forelskede i hinanden så tænker jeg faktisk at det “bare” er om at få taget hul på det igen. Jeg ved ikke om I talte om det ansigt til ansigt sidst eller måske skrev sammen, men hvis det skal resultere i at I bliver kærester, tænker jeg det er bedst ansigt til ansigt. Det kan nogle gange være lettere at give udtryk for sine følelser gennem sms eller lignende, men det kan til gengæld gøre det svært at få det ført ud i livet da man så kan gå og tænke over, hvad man skal gøre næste gang man ser hinanden osv. Hvis du synes, det er lige svært nok, at skulle tale med hende om dine følelser, kan du måske starte med at spørge om I skal ses efter skole en dag og se en film sammen eller måske gå en tur sammen, spise en is eller lave lektier sammen. På den måde kan I lære hinanden lidt bedre at kende, og måske ad den vej, få lettere ved at tale om de dybere følelser. Hvad tænker du mon om disse ideer?Måske har du nogen venner som har været i lignende situationer og som kan fortælle om deres oplevelser? Det kan også være at en god ven kan hjælpe dig med at finde ud af hvad du skal sige til hende, du er forelsket i. Du kan måske endda “øve” dig på ham og prøve at sige hvad du tænker på at sige til hende. Det lyder måske lidt mærkeligt at skulle sige sådan til en ven, men tit kan det gøre én lidt mere selvsikker i situationen, hvis man har prøvet at sige tingene højt et par gange.Jeg synes du lyder som en fornuftig dreng med hjertet på rette sted, så jeg tror på at du nok skal finde den rigtige måde at komme videre med det på. Du må i hvert fald have held og lykke, jeg håber at der kommer noget rigtig godt ud af jeres følelser for hinanden!Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvis du har brug for at tale mere om det.Mange hilsnerBørneTelefonen