Brev
Venindes bror
Jeg er en pige på 16 år, jeg går på efterskole.
Sidste weekend var jeg hjemme ved min rigtig gode veninde. Her mødte jeg hendes bror (og resten af familien) mig og min veninde var meget sammen med ham, og det var meget hyggeligt. Han er 20 år gammel.
Efter den weekend begyndte vi med at skrive en del sammen (ikke noget perverst eller noget). Det udvikler sig hurtigt til at vi skriver hjerter til hinanden og han fortæller mig at han er forelsket i mig.
Jeg blev glad være gang han skrev en besked til mig. Men så begyndte han at skrive han gerne ville mødes. Der fik jeg det bare underligt med det. Det er som om jeg ikke kan lide personen men bare er forelsket i at have en kæreste.
Jeg ved ikke om jeg kan lide ham eller om det bare er det at have en kæreste jeg er forelsket i.
Desuden er han så ikke lidt for gamle til mig. Og er det i orden over for min veninde som der ikke ved noget om det
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år!
Hvor er det fantastisk, at du har mødt en sød fyr, som du skriver sammen med. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er hyggeligt og dejligt at skrive søde ting og sende hjerter til hinanden.
Det lyder som om, at det måske bliver en lille smule skræmmende for dig, når han foreslår, at I skal mødes. Det kan jeg godt forstå. Jeg tror, der er mange, der synes, det er hyggeligt at skrive sammen, men som måske ikke rigtig har lyst til mere end det. Det bliver ligesom lidt mere ’alvorligt’, når man mødes i virkeligheden.
Man kan også sige, at I jo endnu ikke rigtig kender hinanden så godt endnu. I har kun mødtes en gang. Måske bliver det derfor lidt for alvorligt for dig, at han skriver, at han er forelsket i dig og tilmed vil mødes?
Samtidig er du måske også bange for, at noget af den magi, I har opbygget ved at skrive sammen, forsvinder, når I mødes rigtigt? Det vil jo være en anden situation, hvis I lige pludselig står overfor hinanden. Så skal I ’finde’ hinanden, og snakke sammen på en anden måde, end I har kunnet gøre, når I skriver sammen.
Du beskriver så fint, hvordan man kan være forelsket i at have en kæreste. Det, tror jeg, mange kan genkende. For det er da skønt at drømme om. Virkeligheden kan godt være anderledes, og måske er du derfor ikke rigtig parat til at have en ’rigtig’ kæreste? Eller også skræmmer det dig, at han er lidt ældre end dig?
Uanset hvad, er det rigtig vigtigt, at du lytter efter, hvad du selv har lyst til. Og siger fra, hvis du kan mærke, at det ikke duer for dig. Jeg synes, det er helt i orden, hvis du siger til ham, at du ikke har lyst til at mødes lige nu, men at du gerne vil fortsætte med at skrive med ham. Så må du se, hvad han siger til det. Hvis han har et stort behov for at mødes, skal du måske afslutte kontakten med ham, fordi du har brug for noget andet. Han vil måske også sige, at han gerne vil mødes om noget tid. Så må du se, hvordan du har det til den tid.
Med hensyn til hans alder, så skal du igen selv mærke efter. Der er ikke noget ulovligt eller forkert i at være kæreste med ham. Men han er selvfølgelig lidt længere fremme i sin udvikling – både personligt og på det seksuelle plan. Hans venner er sikkert også ældre, og måske er han også flyttet hjemmefra. Derfor er det vigtigt, at du lytter til dig selv og ikke gør noget, du ikke er klar til.
Din veninde har ikke krav på at vide, at du skriver med hendes bror. Men måske er det utrygt for dig ikke at vide, om broren pludselig fortæller det? Hvis I også plejer at fortælle hinanden alting, er det måske meget godt at gøre det?
Hvordan ville hun mon reagere, hvis du skrev det til hende i en SMS eller i et brev?  Du kunne fx forklare hende, hvorfor du ikke har fortalt det før. Og skrive, at du håber, det ikke går ud over jeres venskab. Så kan I sikkert snakke om, hvordan I vil passe på jeres venindeforhold - både hvis det viser sig, at du og broren bliver kærester, eller hvis du vælger ikke at have mere med ham at gøre.
Jeg håber, du vil mærke efter og tage tingene i et tempo som passer dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen