Brev
Veninde og fællescrush
Hej
jeg er en pige på 14 år
og jeg har en bedste veninde,
som har et stort på crush/er forelsket i en dreng jeg har set lidt på siden 3. klasse.
Hu startede i klassen for lidt over et år siden
(i starten af 7. klasse)
og har efterfølgenede fået et godt øje til den dreng, som jeg godt kan lide.
Vi er bedste veninder og det skaber pt nogle problemer.
Ikke at vi skændes om ham, men mere det modsatte ish.
Hun overvejede en aften at skrive til ham hvad hun følte,
men spurgte mig om jeg havde noget for ham først,
da hun ikke vidste det der, men hun havde mistanken.
Jeg havde medvilje ikke sagt det til hende, da jeg ikke ville stå i vejen,
men jeg tror hun er kommet så langt, at hun er blevet forelsket
og jeg føler det er min skyld, men hun siger det ikke er.
Han sendte i dag en kysseemoji til hende og det gjorde mig selvfølgelig ked af det.
Jeg endte med at logge af min mobil i en time og tænke alting igennem,
men det gjorde det bare værre.
Da jeg kom tilbage var hun halv irriteret, da hun har sagt til mig,
at hun ikke har tænkt sig, at få noget med ham, uanset.
Jeg har sagt til hende at jeg er helt okay med, hvis de får noget,
men hun tror ikke på mig, da jeg har sagt, at det nok ville være hårdt,
men det er jeg villig til, da jeg elsker hende så højt
og vil gøre alt for at gøre hende glad,
men hun mener ikke, at hun ville kunne være glad med ham,
når hun altid vil have i baghovedet, at jeg måske er knust over det.
Hvad synes du jeg/vi burde gøre ved situationen?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor lyder det til, at du og din bedste veninde har et rigtig skønt venskab, hvor I virkelig passer godt på hinanden. Men jeg forstår, at det skaber nogle dilemmaer og svære situationer, nu hvor I godt kan lide den samme fyr.
Jeg kan læse i dit brev, at du allerede har gjort meget. Det er stærkt gået! Og det er også virkelig godt, at du har skrevet brevet her, sådan at du kan få ”luftet tankerne” lidt. Hvis du kan følge mig?
Det lyder til, at I allerede snakker meget med hinanden om hvilke følelser I har for drengen, men også hvordan I selv har det – og hvad I ønsker jer for hinanden. Det kan være en rigtig god ide, at I bliver ved med at være åbne og ærlige overfor hinanden. Selvom det kan være svært, for det lyder til, at I rigtig gerne vil passe godt på hinanden.
Du skriver, at problemet ikke så meget er, at I skændes ”om” fyren, I begge kan lide, men snarere tværtimod.
Fx fortalte du ikke i starten om dine følelser og har sagt, at du er okay med hvis din veninde og drengen får noget sammen. Din veninde vil ikke finde sammen med ham, fordi hun ikke vil risikere at såre dig.
Jeg ser det som et tegn på, at både du og din veninde er meget omsorgsfulde og betænksomme. Men det lyder også til, at I skal huske at passe på jer selv også.
Med det mener jeg ikke, at I skal glemme jeres værdier, styrker og jeres venskab. Men det er også vigtigt, at I selv er glade og tro mod jer selv og jeres ønsker. Det kan I gøre ved både at være ærlige overfor hinanden, men også jer selv omkring jeres følelser og ønsker
Du kan jo fx overveje:
• Vil du blive gladere ved at finde sammen med drengen? Eller blive tættere venner med ham?
• Hvordan ville du få det hvis din veninde fandt sammen med ham? Hvordan ville det føles? Og hvordan ville det føles hvis de blev kærester og rigtig glade for hinanden?
• Hvad vil det betyde for dit og din venindes venskab, hvis en af jer skulle finde sammen med ham? Er det bedst hvis ”ingen af jer” finder sammen med ham?
Når det så er sagt, så kan du og din veninde jo ikke alene beslutte jer for, om en af jer evt. kan få noget med fyren. Mon en af jer har snakket med ham om, om han har følelser for jer?
Måske kan du og din veninde bruge brevet her, til at få snakket sammen om, hvad I kan gøre fremadrettet. Følelserne kan jo også med tiden udvikle sig – både i den ene og den anden retning. Og det er helt okay.
Jeg håber, at I vil blive ved med at passe godt på jeres venskab, men også at du vil give plads til, at mærke efter, hvilke følelser du har. Og så skal du vide, at det er helt okay, at det er en svær situation at stå i.
Kærlig hilsen BørneTelefonen