Brev
Ved ikke hvad der er galt
Det er fordi at der er sket så meget på det sidste
min kæreste slog op
jeg har mistet venner alt muligt og jeg føler mig rigtig trist
jeg har grædt mig selv i søvn de sidste nætter og mine lærere har lagt mærke til at jeg virker trist men jeg løj og sagde det ikke var noget galt
ved ikke hvorfor
og jeg er også begyndt at være ligelglad med mange ting
ved ikke hvorfor
jeg føler mig bare ikke tilpas
jeg ved der er noget galt men hvad det er ved jeg ikke
pleass hjælp mig
sidste gang jeg skrev blev der ikke svaret
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
jeg er glad for at du skriver herind for jeg tænker at der er kommet en tristhed på besøg i dit liv, som er svær at sidde alene med. Du fortæller at din kæreste har slået op og at du har mistet dine venner.
Jeg tænker, at det er hårdt at miste både kæreste og venner, derfor at det er meget forståeligt, at du for tiden bliver overvældet af tristhed.
Som jeg læser dit brev, tænker jeg også der måske er andre ting på spil. Er det mon rigtig forstået? Du skriver, at der er sket så meget på det sidste, at du ikke føler dig tilpas og at du ved, der er noget galt. Jeg bliver så nysgerrig på, om du kunne tænke over nogle flere ord, der kunne beskrive hvordan du har det.
Måske kan det handle om, at du er på vej til at blive teenager og der derfor sker rigtig mange ting indeni og omkring dig? Ofte fortæller teenagere, at det er en svær tid, fordi man hverken føler sig som barn eller voksen. Desuden er teenageårene også en tid, hvor man kan opleve at omgivelserne stiller nye og andre krav. Endelig kan det skabe forvirring at kroppen ændrer sig og at man i takt med at blive ældre tænker mere over tingene på andre måder end før. Det kan især være over livet, man begynder at tænke mere.
Gad vide om det er denne forvirring, du mærker eller måske er der noget helt andet på spil i dit liv? Måske handler tristheden mere om tabet af din kæreste og venner. Hvis du har det sådan, så tænker jeg at du skal give dig selv lov til at være ked af det, og give dig lov til at sige til din lærer: Ja, jeg er trist.  Det er et stort tab og det er naturligt og vigtigt at sørge når man mister nogen i sit liv.
Måske kan det også være en tid til at tænke over, hvordan du får nogle af dine venner tilbage eller hvordan du kan skabe nye venskaber. Uanset hvad det er der fylder mest hos dig lige nu, kan det være rigtig godt at tale med én eller flere om det. Du kan jo begynde med at fortælle, at du ikke har det så godt for tiden, men at du er i tvivl om, hvad det handler om. Hvis der er en lærer som du har særlig tillid til, kan det måske være, at du har mod til at fortælle ham eller hende det. Det kan også være at det er rarere at tale med dine forældre eller et andet familiemedlem. Nogle gange kan det at sige, at man har det svært for tiden, være første skridt på vejen til at få det lidt bedre.
Hvis du tænker at det er vanskeligt at tale med nogen du kender, er du også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 eller skrive ind på SMS eller chatten.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
Børnetelefonen