Brev
Uopnåelig kærlighed
Hej Brevkasse
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal indlede dette brev, så jeg springer bare ud i dét.
Jeg har længe haft en følelse af dyb forelskelse for denne helt specielle pige (Jeg er en dreng på 17 og pigen er jævnaldrende). Jeg er så fuldstændigt væk og forelsket i hende – så meget, at det faktisk kan gøre ondt inde i mig, når jeg tænker på hende. Jeg har kendt hende længe; I 6 år for at være helt præcis.
Vi gik i folkeskole sammen her indtil fornyligt, hvor jeg er startet på gymnasiet, er hun i øjeblikket på efterskole. Jeg har ikke altid haft de følelser omkring hende, som jeg har nu; vi har altid været gode venner allerede fra de små klasser, så vi er ikke ukendt med hinanden.
Men i hvert fald i 8 klasse begyndte mine følelser for hende virkeligt at blomstre. Jeg begyndte at lægge mere mærke til hendes helt ubeskrivelige skønhed, hendes fantastiske sjove og dejlige personlighed og den omsorg hun viser for andre. Jeg var i sandhed blæst væk af hende. Men den kærlighed jeg følte for hende (og den jeg stadig føler) var ikke sund – den gjorde mig ondt.
Jeg blev mere akavet omkring hende, jeg blev jaloux, når hun havde det sjovt med mine venner (Det lyder åndsvagt, det ved jeg) og jeg blev frustreret over mig selv. På den ene side ville jeg så inderligt gerne være sammen med hende og give min kærlighed og på den anden side, ville jeg glemme alle de følelser, som jeg havde for hende, da jeg vidste, at hun ikke (og sikkert aldrig) ville føle det samme for mig.
Vi afsluttede begge folkeskolen og jeg sagde til mig selv ”Jeg starter på gymnasium, hun starter på efterskole langt væk fra mig. Nu glemmer jeg hende” Det mindset fungerede også langt hen ad vejen. Jeg begyndte faktisk at miste mine stærke følelser for hende langsomt. Jeg fik en kæreste på gymnasiet, og jeg fik nye relationer til nye og dejlige mennesker. Det hele fungerede bare for mig.
Selvom alting var godt i et stykke tid, ramlede det hele her for nyligt sammen. S som pigen fra min folkeskole hedder, skrev til mig om, hvordan jeg havde det og at hun savnede at se mig. Sekundet jeg så den besked, faldt jeg ned i kærlighedes dybe hul og jeg var igen fanget i hende.
Min kæreste og jeg slog op, da jeg vidste, at jeg ikke virkeligt følte det samme for hende, som jeg gjorde med S. Jeg blev som sagt dybt forelsket i hende igen, men denne gang følte jeg, at jeg havde en chance med hende. Vi skrev regulært sammen hen over vinteren, og jeg (dum som jeg er) troede faktisk vi flirtede lidt. Jeg tog grueligt fejl. Jeg tror godt jeg vidste, at vi ikke flirtede, men jeg var så blind i hende, at de tanker bare opstod i mig.
Her for nyligt skrev hun så til mig, at hun havde fået en kæreste på efterskolen, og at hun var så glad for ham. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre. Jeg skrev så tilbage, at jeg var glad på hendes vegne og at det var dejligt for hende. Det gjorde ondt.. det gjorde det virkelig.
Jeg ved inderst inde godt, at jeg aldrig var en option for hende – men det gør stadig ondt. Jeg er meget deprimeret over det og jeg ved ikke, hvordan jeg skal glemme hende. Jeg føler jeg har gjort alt, så det kunne være yderst dejligt med nogle råd til, hvordan jeg får denne meget ubehagelige forelskelse til at forsvinde.
På forhånd tak – jeg håber i kan hjælpe mig.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Mange tak for dit brev og for den grundige beskrivelse af det, der fylder hos dig. Du er utrolig god til at beskrive, hvad der foregår inden i dig. Du har oplevet det, de fleste mennesker kommer til at opleve. Nemlig at kærlighed er fantastisk men også kan gøre afsindigt ondt.
Lige nu står du tilbage med en følelse af, du har været dum, fordi du følte, at du havde en chance hos hende. Men ved du egentlig med sikkerhed, at du ikke er/var en option for hende? For, har du nogensinde fortalt hende, hvad du føler?
Jeg tror faktisk, at det har været en flirt, det I havde på skrift hen over vinteren. At flirte er en måde at føle sig set, værdsat og tiltrækkende på. Men den kan også være "farlig", fordi den kan resultere i massiv skuffelse, hvis det viser sig, at der er forskel på, hvad man hver især lægger i flirten.
Du kan dog aldrig vide, hvad S lagde i jeres kontakt, hvis du aldrig har spurgt hende. Derfor tænker jeg, at du nu har to valgmuligheder. Du kan enten være modig og ærlig overfor hende og fortælle, hvordan du har det. Eller du kan give dig selv tid og langsomt blive åben overfor en ny forelskelse.
Hvis du er modig, så følger du dit hjerte mere end din frygt. Hvad dit hjerte fortæller dig, ved du kun selv.
Hvis du mærker, at det er vigtigt for dig at tale med S om dine følelser, så kan du jo skrive eller ringe til hende og sige, at du har noget vigtigt at tale med hende om. Og så kunne du fortælle, at du godt ved, at hun har en kæreste, men at du har brug for at fortælle, at du altså er forelsket i hende. Du vil nemlig hade, hvis hun havde det på samme måde som dig – men ingen af jer turde være ærlige om det.
Jeg tror, enhver pige vil føle stor respekt for sådan en besked. For den viser stort mod og ærlighed. Så selvom du måske ikke vinder hendes kærlighed, så tror jeg bestemt, du vil vinde hendes respekt.
Hvis du mærker, at du skal glemme S, så vil jeg råde dig til at gøre, som du tidligere har gjort. Det er nemlig en god strategi. For det er sådan, at når man er åben overfor nye mennesker og nye oplevelser, så vil man også automatisk komme videre. Du skal nok give dig lidt tid. Men du vil helt sikkert møde andre piger, du vil blive forelsket i. Også selvom du lige nu ikke rigtig kan forestille dig det.
Jeg vil råde dig til at passe godt på dig selv. Det kan være hårdt at være ulykkelig forelsket. Lav noget sammen med nogle mennesker, du holder af og har det sjovt sammen med. Se sjove serier, så du kommer til at grine. Og tal så med nogen om, hvordan du har det. Det hjælper ofte at få tingene sagt højt, så de ikke ophober sig.
Skriv også gerne dagbog. Skrive om dine tanker og følelser, så du får dem ud af kroppen. Du behøver så ikke at vise det til nogen. Det handler bare om at få sat ord på, og om at få det ud af hovedet. Måske oplevede du, allerede en lettelse, da du havde skrevet brevet herind?
Til sidst vil jeg lige sige, at du bliver en fantastisk kæreste, når du får rystet denne forelskelse af dig. Selvom det er ærgerligt, at du måtte slå op med din kæreste, så fortæller det så meget om dig som menneske, som du kan være stolt af. Du er reel, og du er tro mod dig selv, vedkender dig dine følelser, og du virker dedikeret og kærlig.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke i fremtiden.
Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen